A kiállítást pénteken 17 órakor dr. Cser-Palkovics András Székesfehérvár MJV polgármestere és Horváth János, a kaposvári Rippl-Rónai Múzeum munkatársa nyitja meg.
A múlt évben volt Rippl-Rónai József születésének 150. évfordulója. A művész szülővárosa, Kaposvár emlékkiállítással ajándékozta meg a közönséget. Bebizonyosodott, hogy Rippl-Rónai olyan művész, aki sok évtizedes távlatból is képes fenntartani az élénk érdeklődést. A sikeres évad nyomán Székesfehérváron létrejött kiállítás fő gondolata a művész által megteremtett otthon kultusz. Rippl-Rónai József a 19. század végi, 20. század eleji magyar festészet forradalmi megújulást hozó egyénisége. Amit a festészetben modern irányzatnak nevezünk, annak ő volt az első hazai képviselője.
Emeljük ki a Rippl-Rónai képek feltűnően egybehangzó címeit: Édes jó anyám betegen; Ödön negyvenfokos lázban; A Kossuth imádó Ripli bácsi; Apám és Piacsek bácsi vörösbor mellett; Lazarine és Anella; Fenella; Zorka, stb. Csupa közeli, személyes vonatkozású toposz, mely által a művész otthona, magánélete rajzolódik ki. – A „Piacsek bácsi” név olyan kód, amely egy körülkerített, de nem szigorúan lezárt világ kapuját nyitja. Az életműben tallózva nincsen hivatalában trónoló, közéleti szellemű, távolságtartó modell. Nincsen történelmi téma, helyette a mindent betöltő magán szférát találjuk. Ez a szellemiség abban a korban született – a hazai millennium közepette – amikor illendő volt a magánéletet szemérmesen takargatni. Irodalmunk is hasonló cipőben járt. Ady Endre rögtön felismerte és örömteli hangon üdvözölte Rippl-Rónaiban a rokon szellemet:
„Büszke és irigy vagyok egy szép és nagyszerű úrra, akit Rippl-Rónai Józsefnek hívnak az emberek idelenn s az angyalok odafenn
Ez az öreg, szép fiú bizonyos zseni, nagyon nagy ember s felséges életű. Még dekoráló hajlandósága is amellett szól, hogy szépíteni kívánja a világot, amelyre ez ráfér. Nem akarta, de az egész világ ismeri és elismeri minden valaki a világon. Hogy ilyen embert s éppen drága Franciaországunkban összeverdesett a háború? – sors. Bár úgy tudnék hinni és produkálni: élni, mint ez a majdnem svihákosan gyönyörű, de mindenesetre legelőkelőbb férfi.”
Rippl-Rónai párizsi inspirációkra úgy tudott „szemérmetlen” lenni, hogy megőrizte az intimitás szentségét. – Az őszintén feltárulkozó magatartás az egyik alapvető, sajátos vonása az ő művészetének. Többek között ettől is oly vonzó és a mai napig szerethető a festményeinek világa.
/Horváth János – kurátor, Rippl-Rónai Múzeum, Kaposvár/