Ujházi Péter Székesfehérváron élő érdemes művész festményeivel és dobozaival rendszeresen találkozhat a fővárosi közönség – kerámiáival ritkábban. A Museion No. 1 Galéria Városi kert című kiállítása ezért igazi tavaszi meglepetés, és egyben a festőművész első budapesti kerámia-tárlata.
Ujházi Péter már a hetvenes években foglalkozott szobrászattal, s az egervári művésztelepen készített egy nagyméretű álló nőalakot ábrázoló mázas kerámiát is, melyet a zalaegerszegi kályhagyárban égettek ki, de ezt követően évekig nem nyúlt agyaghoz. A kilencvenes évek közepétől pedig sorra születnek kerámiaszobrai. A mára már magángyűjtemények féltett kincseinek számító Gy. Úr és Gy-né, valamint a Bohóc a magyar kerámiaszobrászat megíratlan történetének kiemelkedő darabjai, egy art brut panoptikum egyedülálló alakjai. Ujházi művészetének olyan félreismerhetetlen jegyei, mint a könnyed és játékos humor vagy a melankóliával kevert groteszk világlátás a kerámiákon is megjelennek. Festményeinek gesztusos ecsetkezelése pedig a mázzal való munkálkodásban is érvényre jut, párosulva a mintázás minden kötöttségtől mentes szabadságával.
Ujházi a legtöbbet a móri Képző- és Iparművészeti Szabadiskola műhelyében és az árkipusztai Korompai-műhelyben dolgozik, de készült szobrok a kecskeméti Nemzetközi Kerámia Stúdióban. Kerámiaművészetének elismeréseként 1996-ban az XIV. Országos Kerámia Biennálén Pécsett munkája díjat kapott.
Nagy T. Katalin
művészettörténész