Résztvevők:
Marie-Catherine & Bernard ADDE – BÁLVÁNYOS Levente – T. BORTNYIK Éva &TUBÁK Csaba – Waltraut COOPER – FELEDY Gyula – HARASZTŸ István – Ewerdt HILGEMANN – JULESZ Béla – György KEPES – KOVÁCS Ilona & FEHÉR Ákos – LEPSÉNYI Imre – OTTÓ László – Stéphane MALLARMÉ / Papp Tibor / BUJDOSÓ Alpár – Kenneth MARTIN – MENGYÁN András – Manfred MOHR – Vera MOLNAR – François MORELLET – NÁDLER István – PERNECZKY Géza – Zbigniew RYBCZYŃSKI – Axel ROHLFS – Diet SAYLER – Esther STOCKER – Zdenĕk SÝKORA – Ryszard WINIARSKI – WOLSKY András – Edward ZAJEC.
A Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület (OSAS) 2012. okóber 19-én nyíló (2013. január 6-ig látható) nemzetközi kiállítása a véletlen alkalmazásának lehetőségeivel foglalkozik korunk képzőművészetének konstruktív törekvéseiben. A véletlent tisztázó és alkalmazó aleatorikus művészet(ek) kiindulópontja – hasonlóan a 20. század természettudományos gondolkodásához – az a felismerés, hogy a véletlen a műalkotás lényegi része.
A képzőművészetben Jean Arp és Sophie Taeuber-Arp együtt alkotott „valószínűségi törvényszerűségeket követő” kollázssorozatát (1918) tekinthetjük az első véletlen-tudatos alkotásnak – tegyük hozzá: a véletlen alkalmazása volt a Dada egyik legfontosabb alkotástechnikája – amelynek negyven évet kellett várnia az általa közvetített gondolkodásmód továbbvitelére. Az Arp-házaspár munkásságának hatására a francia François Morellet 1958-ban alkotta első véletlengenerált sorozatát, amelyről így ír: Rájöttem, hogy a véletlen segíthet újraéleszteni azokat a rendszereimet, amelyek már békésen szunyókáltak. Imádtam az irritációt, a baleseteket, amelyek ’programozott’ koincidenciákat okoznak, és amelyek nem önkényes művészi döntéseim szubjektivitásából fakadnak.
A párhuzamok fellelhetők az aleatorikus zenében (John Cage, hazánkban a korai Új Zenei Stúdió) és a konkrét költészetben (Gomringer, Papp Tibor), valamint a filozófiai alapvetésekben, a strukturalizmus megjelenésében. Max Bense filozófus szerint a művészet a meglepetés léha természetén alapszik.
A kiállításon válogatást mutatunk be a véletlen szerepét felismerő és alkalmazó művészek műveiből. A tárlathoz szervesen kapcsolódik az Oscar-díjas lengyel filmrendező, képzőművész és kísérleti animációs filmkészítő, Zbigniew RYBCZYŃSKI rajzainak, projektterveinek és videó-műveinek nagyobb együttese, amely része a C3 Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány A képek állása (State of Images) című rendezvénysorozatának, s korábban a berlini Akademie der Künste és a karlsruhei ZKM kiállítótermeiben került bemutatásra.