Ha az életművem festményeimmel már le is zárult, amit most rajzolok, az olyasmi, mint egy zenésznek lehet egy fárasztó koncert után a ráadás… Fáradt vagyok, még mielőtt nekikezdek, de jólesik rajzolni, és amennyi erőmet elveszi, még több erőt ad. Úgy rajzolok most, mint hároméves koromban, mindazt, ami azóta történt velem, amerre jártam és amit láttam – és amit mostanában néha látni vélek.”
Reigl Judit, 2020
„Reigl Judit sosem vette tudomásul a határokat. 1950-ben a vakmerő és öntörvényű pályakezdő az aknamezőkön át hagyta el Magyarországot. Párizsban telepedett le, de élete végéig tudatosan a „senki földjén” maradt. Reigl sajátos életműve mára világszerte elismerésre talált: lenyűgöző vásznait és rajzait a legszámottevőbb múzeumok őrzik. Reigl munkásságát az állandó visszatérésekkel történő haladás ritmusa jellemzi, egységét pedig a határtalan tér és a szabad mozgás művészeti megformálása iránti eltökéltsége adja. Az eszközök és az akadályok egy tőről fakadnak: minden azon múlik, hogyan manipulálja a művész az anyag fizikai valóságát, és mire képes a maga testével. Reigl mintegy keresztülfesti, vagy rajzolja magát a problémákon, majd maga után hagyva a megoldás kényelmét, újabb problémák felé indul. Reigl sosem vállalkozott arra, hogy valamilyen festészetelméleti tételt igazoljon, vagy lelkileg kitárulkozzon. De az automatizmus szürrealista metódusa az ötvenes években segítségére volt abban, hogy túllépjen a tárgyszerű ábrázoláson, segítette felismerni, mennyire áthatja a műveit az emlékezet és a vágy. Az egészen korai szürrealista munkáktól kezdve az absztrakt kompozíciókig, illetve a vissza-visszatérő emberi alakot ábrázoló festményekig és rajzokig, a képein látható elemek repülnek, szárnyalnak. A szabadon repkedő formák igézetét azonban olykor beárnyékolja ezer év apokaliptikus hagyományának változatlanul időszerű jelképei: a lapos horizont, kietlen vidék, mérgező lég, vicsorgó szörnyetegek, rettentő madarak. S a lovasok: az Apokalipszis lovasai vágtatnak felénk a levegőben az idők végezetét hirdetve.”
Gát János
A kiállítás a Janos Gat Gallery, New York-kal együttműködésben valósult meg.
LONTERMHANDSTAND GALÉRIA
1016 Budapest, Mészáros utca 38
+36203429508