Kiállító művészek: Barakonyi Zsombor (H), Gosztola Kitti (H), Keresztes Zsófia (H), Keresztesi Botond (H), Kristóf Gábor (H), Nemes Márton (H), Réthey-Prikkel Tamás (H), Adam de Neige (A), Süveges Rita (H),
Trapp Dominika (H)
Az X-Ray Texture Pack című kiállítás a budapesti Inventio Arts és bécsi Ulrike Hrobsky Galéria együttműködésében jött létre. Az egykori röntgen rendelő tereit birtokba vevő kiállítás fiatal művészek munkáin keresztül mutatja be a láthatóság, átláthatóság fogalmi körének esztétikai és kritikai vetületét a jelen információs társadalmának valós és virtuális világainak viszonyrendszerében.
A kiállítás címeként szolgáló X-Ray Texture Pack kifejezés a kultikus Minecraft számítógépes játékból kölcsönzött szókapcsolat, ami a játék szabálytalan használatára utal. A cheat (csalás) alkalmazásával a játékos virtuális karaktere “röntgen szemüvegen” át szemlélheti a mezőt és láthatóvá válnak számára a megszerzendő javak, amivel könnyedén erősítheti saját pozícióját. A jogtalan előnyszerzés gesztusával egyszersmind megsemmisíti a stratégiai játék alapvető értelmét.
Johan Huizinga szerint a játék általánosan alapozza meg és hatja át a világot, ezen belül kultúrateremtő tényező. A játék szabad cselekvés, ugyanakkor minden egyes résztvevőre vonatkoznak a játék egyezményes szabályai. A kötöttség mint invariancia és a szabadság mint variancia együttesen van jelen a társadalom működésében is. Az információ áradatában az egyén számára elveszett az ellenőrzés lehetősége, de kialakultak speciális csoportok és különleges ideák, amelyek az idearendszer egy bizonyos részét valamiféle ellenőrzés alatt tartják, megkönnyítve ezzel a globális rendszer működését. A felügyelet és az átláthatóság szerepe felértékelődött a szabályok rendjében. Ennek vizsgálata, illetve a megfigyelő és a megfigyelt pozíciójának értelmezése kerül a kiállítás fókuszába.
Felmerül a kérdés, hogy az élet széles spektrumára kiterjedő ellenőrzés mennyiben korlátozza az egyén szabad játékterét és mennyiben szolgálja az esélyek egyenlőségét az élet játékában.
A mítoszok és vallások, a tudomány és a technológia, a művészetek és az irodalom egyik legfőbb funkciója mindenkor éppen az volt, hogy csökkentse az emberi szorongást azáltal, hogy csökkenti a világban a bizonytalanságot. A jelenben végbemenő folyamatok éppen a bizonytalanság állapotát idézik, a szabad játék lehetőségének korlátozásával.