Tom Wesselmann (1931–2004), egyike volt az eredeti pop-művészeknek. Elfordulva az absztrakt expresszionizmustól Wesselmann kompozíciót és formákat végletekig leegyszerűsítve, nagy, homogén felületeket festett, témáit a mindennapi életből és termék-katalógusokból vette. A Great American Nude No. 1 (Egyes számú hatalmas amerikai akt) című, 1961-ben született képével került be a művészi köztudatba.
A kép egy apró kollázs felnagyítása: az egykedvű, rózsaszínű testet Matisse-szerű mintás kárpitdarabok és absztrakt elemek határolják. A No. 1 sikere után a művész tíz évig festette mutációit. Az L&M galéria The Sixties (A 60-as évek) című kiállításán a sorozat első festménye mellett a téma számos, későbbi változata látható, közöttük az óriási méretű „Great American Nude No.51”, és néhány különálló, szexi tisztelgés a melleknek, lábaknak és ajkaknak. Matisse hatása végigvonul Wesselmann életművén.
A Robert Miller galériában megrendezett „Sunset Nudes” (Alkonyi aktok) című Wessermann kiállítás a művész játékosabb oldalát mutatja. Csendélet- és tájkép részleteket kever odaliszkek és férfimagazinok meztelen lányainak torzóival. A kiállított képek közül a 2002-ben festett Sunset Nude a legkifinomultabb, mintegy összefoglalja a művész stílus-elemeit. A figura közel absztrakt, egymással játszó formákból áll össze, az akt mellbimbói rímelnek festményt díszítő a virágokkal és gyümölcsökkel. Mesterének szóló hommage a „Sunset Nude With Matisse Odalisque”, amelyen Matisse odaliszkje együtt pózol Wessermann szuper-áramvonalas aktjával. A „Man Ray at the Dance” című képen lábait a magasba tartó akt fekszik, körülötte egy csoport Matisse figura táncol. Ezek voltak a váratlanul, művészi erejének csúcsán meghalt Tom Wesselmann utolsó képei.
L&M Arts Gallery, New York: The Sixties
Robert Miller Gallery, New York: Sunset Nudes