A hagyományos párizsi Salon des Réalités Nouvelles rendszeresen kiállító művészei egy csoportjának harmadik tárlatát rendezik meg április 12-24. között Carrément 3 címmel az elegáns párizsi galériában, az Espace Christiane Peugeot-ban. Milija Belic szobrászművész, a kiállítás kurátora harminc bel- és külföldi művész munkáit válogatta be a tárlatra, melynek díszvendége Vera Molnár. A Párizsban élő művész a logika és a költészet finom kombinációjának triptichonjával tett eleget a kurátori felkérésnek. A katalógus előszava elszánt, bátor és előrelátó művészként jellemzi Molnárt, aki korát megelőzve kezdte használni a számítógép nyelvét a művészetben, megfosztva azt annak misztikumától.
Vera Molnár: Szürke polygonok, 1973-2011, 3 db, à 80 x 80 cm, akril, vászon. Forrás: carrement.over-blog.com/
A Salon rendszeres résztvevője a Debrecenben élő és alkotó Jászberényi András is, aki egy olyan, három esztendeje született munkáját állítja ki a Carrément 3-on, ami éppen Vera Molnár egy évvel korábbi kompozíciójára reflektál.
Jászberényi András: Hommage á Vera Molnar, 2013, 80 x 204 cm, akril, fa. A művész jóvoltából
Regős Benedek fiatal magyar fotóművész egy bécsi csoportos kiállításon, a Nachbilder/Afterimages című tárlaton szerepel, aminek a Fotogalerie Wien ad otthont április végéig. A hét kiállító művész alkotásai abba engednek bepillantást, milyen, a fejben születő „utóképeket” stimulál a múlttal és annak képeivel való szembenézés, hogyan válik lehetővé az időbeli távolságnak köszönhetően a múltbeli történések, továbbá a saját származás és identitás újfajta megközelítése.
Kiállítási enteriőr Regős Benedek fotóival (Genius loci, 2012). Enteriőrfotó: Michael Michlmayr, a művész jóvoltából
A bécsi Collegium Hungaricum UngArt Galériájában május 6-ig látogatható Bukta Imre több galéria és gyűjtő közreműködésével megvalósult Imre Bukta. Dorf-Weltkunst című tárlata. A Paksi Endre Lehel által kúrált kiállítás az életmű első és jelenlegi, azaz időben egymástól meglehetősen távoli szakaszának felidézésével világít rá arra, hogy a társadalmi érzékenység, a másik hitének és kultúrájának tisztelete, az együttélés és a megélhetés fenyegetett egyensúlyának bemutatása mindig is jelen volt és van Bukta munkásságában, aminek egyedülálló műfaji sokszínűségét is meggyőzően illusztrálják a kiállított munkák a festményektől, grafikáktól kezdve az akció-fotókon és objekteken át az installáció- és performansz-dokumentumokig és a filmekig.
Bukta Imre: Tanya van eladó, 2016, vegyes technika, papír, 55 × 71 cm, a művész és a kurátor jóvoltából
A PAV (Parco Arte Vivente) torinói kortárs művészeti központban június 26-ig tekinthető meg az ecologEAST című csoportos nemzetközi kiállítás, ami azt vizsgálja, hogyan jelentek meg a környezetvédelmi, ökológiai témák a közép- és kelet-európai országok képzőművészetében a múlt század 60-as – 80-as éveiben. A Marco Scotini műkritikus, független kurátor által rendezett tárlaton a tucatnyi kiállító művész, illetve művészcsoport között találjuk Bukta Imrét és a Pécsi Műhelyt is.
Bukta Imre: Repce-Lak, performansz-fotó, 1976, 40 x 60 cm, a művész és a Godot Galéria jóvoltából
A budapesti Olasz Kultúrintézetben tavaly ősszel volt látható az OLTRE/TÚL című kiállítás, ami – Sabino Maria Frassà kurátor szavaival – „a láthatón túlra vezette a látogatót, mert a kortárs művészet alapjában véve a sötétségből, kétségekből és árnyalatokból álló végtelen második szint megjelenítése és felülmúlása”. A tárlaton tíz olasz mellett hét, Olaszországhoz részben ugyancsak kötődő magyar művész, Tót Endre, Cseke Szilárd, Kacziba Andi, Tombor Zoltán, Merényi Dávid, Székely Beáta és Kard Kamilia alkotásai szerepeltek. E tárlat mutációi ezekben a hetekben olaszországi kiállítótermekben tekinthetők meg. Április 29-ig tart nyitva az ivreai Museo Civico Pier Alessandro Garda-ban az OLTRE – Beyond the Foreground című kiállítás a felsorolt művészek többségének közreműködésével, míg Cseke Szilárd és Kacziba Andi munkái május 10-20. között a milánói Palazzo Isimbardiban bemutatásra kerülő A chi parla l’arte contemporanea? című, szélesebb nemzetközi merítésű tárlaton is szerepelnek majd.
Cseke Szilárd: Örvény, 2014, vegyes technika, akril médium, lakkfesték, 70 x 58 cm,
a Molnár Ani Galéria jóvoltából
A csíkszeredai Új Kriterion Galériában május 20-ig látogatható Aknay János Emlék című tárlata, ami a művész „síkkonstruktivista képarchitektúráját” mutatja be friss, 2011-15 között született művek segítségével. A kiállításhoz, amit a kitűnő helyi pályatárs, Részegh Botond kúrált, Aknay munkásságának egyik legjobb ismerője, Novotny Tihamér előszavával háromnyelvű (magyar-román-angol) katalógus is megjelent.
Aknay János: Emlék, 2014, akril, vászon, 80 x 90 cm, a művész jóvoltából
Amikor április 6-án a klosterneuburgi Essl Museumban megnyílt a Body & Soul című kiállítás, éppen egynapos volt a hír, hogy a kortárs művészet eme jelentős, magánkézben lévő ausztriai kiállítóhelyének ez az utolsóelőtti kiállítása; a tárlat június 30-i zárása, mint ahogy arról beszámoltunk, egyben a múzeum megszűnésének dátuma is. Ez a szomorú tény bizonyára tovább növeli az érdeklődést a kiállítás iránt, aminek Jagicza Patrícia személyében magyar szereplője is van. A tárlat az Essl Gyűjteményben őrzött munkák egyik hangsúlyos témáját, a test és a testiség kérdéskörét járja körül szélesebb társadalmi kontextusba helyezve, és azokat az alapvető változásokat is tükrözve, amelyek a nyugati társadalomnak a kérdéshez való viszonyában a XX. században végbementek. Az olyan nemzetközi sztárokat is felvonultató anyagban mint Georg Baselitz, Hermann Nitsch, Otto Muehl vagy Maria Lassnig, Jagicza – aki 2011-ben maga is az Essl Art Award egyik díjazottja volt – Estrella című munkájával szerepel. A múzeum a tárlatot ezzel, a honlapjának címoldalán is szereplő festménnyel hirdeti.
Jagicza Patrícia: Estrella, 2010, olaj, vászon, 210 x 120 cm, a művész jóvoltából
A párizsi Place Pigalle tőszomszédságában 3 éve megnyílt kortárs galéria, a Galerie Art Aujourd’hui specialitásának a különböző műfajok képviselőit együtt bemutató csoportos tematikus tárlatok számítanak. Legújabb, május 4. és június 4. között látható Abstraction? című kiállításuk három résztvevője között Kalmár János szobrász és Pető István festő és grafikus személyében két, Párizshoz sok szállal kötődő magyar művészt is találunk; a tárlat az utóbbi években készült munkáikból válogat.
A Galerie Art Aujourd’hui Abstraction című tárlatának meghívója a kiállító művészek egy-egy munkájának reprodukciójával. Forrás: Facebook