Míg a budapesti árverési színtér egyik óriása, a Kieselbach Galéria a kortárs fotó felé tesz tétova lépéseket, addig a szomszédvár, az immár Virág Judit Galéria és Aukciósház néven üzemelő Mű-Terem a kortárs festészet felé oldalaz. Virág Judit idén tavasszal a 2001-ben alapított Kortárs Galéria projektsorozatát folytatja, egy nagyszabású festészeti tárlattal. A Balkon főszerkesztője, Hajdu István válogatta össze a tiszta festőiség fonalára felfűzött 35 alkotót. A ”60-as évektől az ezredfordulóig fellépő nemzedékeket egy akolba terelő tárlat a geometrizmus és az elvont absztrakció szigorú alapelvét követi. De nem a rideg minimalizmus vagy az ipari hangulatot sugalló kockanyelv az uralkodó tónus, az absztrakt vásznakat átlengi az olajfesték színes-szagos faktúrájának frivol érzékisége. Mert az Iparterv-generáció sem tisztelgett maradéktalan odaadással a gyáripar vívmányai előtt: Nádler játékosan húzta az íveket, Keserü vidám tányérokkal bűvészkedett, Hencze pedig költői lendülettel lódította meg ecsetjét. És itt érhető tetten a tiszta festészet születése – a valóságtól eloldott, non-figuratív vászon kötetlen festőiségében. Amikor a neo-avantgárd lehántotta a konstruktivizmus négyzetformáiról a világmegváltás sürgető kényszerét. Amikor Kassákból Bak Imre lett. Igaz, ami igaz, vannak szigorúbb variációk is, például Konok Tamás geometrikus univerzuma vagy Mauer Dóra görbülő perspektíva-elemzései. A ”60-as évek nagygenerációjára rétegződnek rá a válogatás fiataljai: Bullás József és Bernáth András fémes hatású absztraktjai, Haász Katalin végtelen szalagja vagy Wolsky András színes geometriája. Az összhatást oldják a különböző figurális indíttatású festők, Kőnig Frigyes fürdőző-parafrázisaitól kezdve, Szurcsik József archaikus fejprofiljain és Radák Eszter neo-popos csendéletein keresztül, Korodi Luca erdei impresszióiig. A független festmény címet viselő tárlat elsősorban mégiscsak a modern médiától független művek gyűjteménye: olyan válogatás, amiből hiányoznak az új technicista képek hatására születő festmények, a neokonceptualizmustól a fotórealizmusig. Így egyszerre időtlen és korszerűtlen. Egyenlő távolságot tart a műfajközötti kísérleti-festészettől és az újjászülető realista paradigmától.
Virág Judit Galéria
2007. március 17. – 2007. április 7.