LONDON.- Salvador Dalí születésének 100. évfordulója alkalmából rendezte meg a Christie’s aukciósház a Szürrealizmus éjszakáját, immár a negyedik alkalommal. Az árverés egyik kiemelkedő alkotása a művész “fehér festményeinek” egyike volt, az Üresség visszhangja, melyet 1935-ben ihletett a Cadaques környéki táj.
A mű számos jellegzetes Dalí stílusjegyet hordoz magán, melyekből egy félig absztrakt sohaország képe rajzolódik ki, ahol egy magányos alak sétál át egy ciprusfa, a halál archetipikus mediterrán szimbóluma által uralt tájon. Egy másik kiemelkedő mű René Magritte Le retour című 1950-ben vízfestékkel készült képe volt, ami egy felhős kék égbolt elé festett madarat ábrázol.
Max Ernst több munkája is kalapács alá került, beleértve az 1940-ben készült La fuite című, és az 1946 körül készült Mexikói fülbevalós lány című olajfestményeit is. Mindkét mű az Ernst által képlevonásnak nevezett technikával készült, ahol nagy síkfelülettel, gyakran üveggel viszi fel a festéket a vászonra, furcsa és szuggesztív alakokat hozva létre, amiből aztán lassan kialakul a végső kép.
Az árverésen szereplő további fontos képek között megtalálható volt André Masson egy ritka munkája, Hans Arp 1932-ben készült Placée suivant la loi du hasard című fából készült domborműve, valamint Yves Tanguy, Joan Miró és egyéb szürrealista művészek munkái.
(ArtDaily, szerk. Varga Zsolt)