Hajdú Kinga és Kósa János a hazai realista festészeti színtér két kulcsfigurája, akik már a kilencvenes években megvetették az ezredfordulós technorealizmus-virágkor ágyát.
A művészpárból Hajdú Kinga képviseli a nőies, csipkeszerű finomságot, Kósa János pedig a nagyétvágyú, posztmodern vizuális macsót. Közös kiállításukon újabb festménysorozataikból válogattak. Hajdú Kinga szemérmetlen közvetlenséggel játszik a giccs fenyegető kliséivel: mindjárt a bejárat mellé kirakott egy virággal játszadozó, ágyon fekvő, meztelen kisleány-képet, ráadásul vaskos aranykeretben. De a mosolygós rózsákat sem adagolja szerényen az aprócska méretű vásznakon! Persze Hajdú Kinga vérprofi kortárs művész, bár a giccses felütések andalítóan nőies, kifinomult és légies hangulatot teremtenek, ügyes táncrend szerint ellenpontozza őket a száraz konceptualitással. Például a Március képpár egyik fele egy harmatos gyöngyvirágot ábrázol, a másik pedig három szürkésre koszolódott festéksávot, a magyar nemzeti színekkel. (Hajdú azon kevés kortárs művész egyike, akik zsigeri ellenszenv nélkül képesek elmerengeni a nemzeti szimbólumokon.) Néha a harmadik dimenzióba is elkalandozik, rendszeresen pettyegeti tele raszterpontokkal fotószerű jeleneteit, egy új sorozatán pedig már egyenesen cukormázszerű geometrikus mintákat rajzolt a puha, monokróm olajfestékbe. Finom, intelligens, líraian személyes művészetével szemben Kósa János energikus, erőszakos és filozofikus. Követhetetlen posztmodern eklektika szerint halmozza egymásra a múlt vizuális törmelékeit, legyen az lángoló El Greco-i figura, laptopon dolgozó hacker, kövérkés barokk puttó, a cipőjét fűző Rimbaud, Picassótól kölcsönzött afrikai maszk vagy a szocializmus tárgykultúrája, Neo Rauch modorában. Tud könyvillusztrátorként szerény lenni és monumentális freskófestőként nagyszabású. Szürreális jelenetei nem szenvtelen technorealista vásznak, Kósa a régimódi allegóriák nyelvén beszél az őt körülvevő világról, a legvidámabb barakk történelmi abszurditásától az akadémikus művészképzésben tapasztalt furcsa anomáliákig.
Volksbank Rt. Istenhegyi úti bankfiók Galériája
2008. szeptember 4.–2008. október 19.