A budapesti Lengyel Intézet immáron tizenharmadik alkalommal hívja a közönséget a Művész moziba, hogy ott találkozhassanak a lengyel filmművészet újdonságaival. A szemle meglehetősen furfangos módon, egy 1929-ben készült Erős ember című némafilmmel indul (rendezte: Henryk Szaro). Az alkotás egyetlen megmaradt kópiájára 1997-ben bukkantak rá Belgiumban. A filmhez új zenei háttéranyag készült, melyet a Super Trio – Maleńczuk, Tuta és Rutkowski ad elő. A trió Budapesten élőben lép fel.
Az összes többi film napjainkban játszódik, bár mindegyik a valóság más és más arcát tárja elénk. Az Örömóda (rendezők: Anna Kazejak-Dawid, Jan Komasa, Maciej Migas) három történetet mesél el, fiatal lengyelekről, akik sokszázezer kortársukhoz hasonlóan úgy döntöttek, hogy a jobb élet lehetősége reményében elhagyják Lengyelországot. A filmet mind a lengyel kritika, mind a filmes szakma elismeréssel fogadta. Úgy értékelték, hogy az elsőfilmesek közös alkotása az utóbbi évek Lengyelországának egyik legérdekesebb és legérettebb portréja.
Hasonló szerkezetű Michał Rosa alkotása, az Amit a napocska látott. Ez a visszafogott hangvételű történet is három emberről szól. A főhősök ezúttal Lengyelországban maradnak, ahol, mint az a filmből kiderül, még a legszerényebb álmok megvalósítása is hihetetlenül nehéz feladat. A több ágon futó cselekmény apokaliptikus végbe torkollik, kicsit úgy, mint a Magnóliában vagy a Rövidebb útban.
A következő filmek a műfaji filmek sorába tartoznak. A Palimpszeszt (rendezte: Konrad Niewolski) érdekes történetet tár elénk, ám még ennél is figyelemre méltóbb a megvalósítás módja. Arkadiusz Tomiak rendkivüli képeit Caravaggio festészete inspirálta, a rideg díszletek és Bartłomej Gliniak zenéje különleges thrillerré áll össze, ami az első perctől az utolsóig feszültségben tartja a nézőt.
A Jasminum (rendezte: Jan Jakub Kolski) elsősorban a közönség lelkesedését vívta ki, ez díjakban is megnyilvánult. Az önálló világ, önálló hangulatok megteremtésében már korábban is jeleskedő rendező ezúttal egy kolostorba visz el minket, ahol a szerzetesek különböző illatokat árasztanak. A kolostorban megjelenik egy fiatal képrestaurátornő a kislányával. A kislány bája és kíváncsisága felkavarja a szerzetesek addig nyugodt ütemben csörgedező életét. Két érdekes és különleges színészi jutalomjátékról is említést kell tennünk: Janus Gajos a kolostor zsémbes szakácsaként alakít jelentőset, Bogusław Linda egy kisebb szerepben pedig önmaga paródiáját nyújtja.
A filmtavaszt egy különleges dokumentumfilm, a Lépésről lépésre (rendezte: Marcel Łoziński) zárja. A film egy kísérletről szól, amivel azt kívánták bizonyítani, hogy mindenkiből lehet politikust faragni. A film univerzális mondanivalót hordoz: a demagógiai és a populizmus nemcsak lengyel specialitás. A film forgatása három és fél évig tartott.
Művész Mozi, Budapest
Budapest VI. Teréz krt.30
Vetítések:
• Május 10. 20.30
ÖRÖMÓDA – MOCNY CZŁOWIEK 1929, 77 perc
• Május 11. 20.30
JASMINUM 2006, 107 perc
• Május 12. 21.00
ÖRÖMÓDA – ODA DO RADOŚCI 2005, 118 perc
• Május 13. 21.00
LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE – JAK TO SIĘ ROBI 2006, 87 perc
• Május 14. 19.00
LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE – CO SŁONKO WIDZIAŁO 2006, 108 perc
•Május 14. 21.00
PALIMPSZESZT – PALIMPSEST 2006, 80 perc