A Várfok Galéria Papíron címmel második csoportos
kiállítását nyitotta meg idén a Várfok teremben, míg az XO teremben aatoth
franyó képeiből nyílt tárlat. A csoportos kiállításon, a Galéria ismert művészkörének
tagjai – aatoth franyo, Csiszér Zsuzsi, feLugossy László, Françoise Gilot,
Győrffy László, El Kazovszkij, Mulasics László, Nádler István, Rozsda Endre,
Szirtes János – a tárlaton a papír médiuma révén mutatkoznak be.
A papír egyike a legfontosabb művészi kellékeknek, hiszen a
médium megválasztása meghatározza az alkotást magát. A papír megválasztásakor
elsősorban nemcsak a méret, hanem a papír minősége lényeges, hiszen a
különböző felületek az eszközt is determinálják. A Várfok teremben kiállított
alkotások jól példázzák a művészek kapcsolatát a papírral, mint anyaggal és
felülettel. Szirtes János egyik temperával és tussal készített képén a szélfútta
fa a keleti művészet líraiságával hajol el, míg másik alkotásán egy rituális
tánc elemei jelennek meg az elfekvő fa tövében. Mulasics László Tanulmány:
Kényes egyensúly című festménye a tükröződő vízfelület és a nyáresti mező
felett reppenő bogarak csillogását idézik elő, míg Jelhordozó című munkáján a
finoman olvadnak egybe a textúrák a grafitti szerű felirattal. Csiszér Zsuzsi
aprólékosan rajzolt körei – akár az emberi testen megjelenő szőrzet – egy arcot
formáznak meg. feLugossy László erős fekete kontúrok között jeleníti meg az
élénk színű asszociatív alakokat, míg Győrffy László 12 ötletet ad önpusztításhoz.
A Várfok Galéria XO termében aatoth franyo legújabb munkáit
állították ki. A sokoldalú művész – aki rövidfilmeket készített, megtervezte a
Noir Desir több CD borítóját, valamint könyvet is írt – kiállításának címe
Pachypodium. A Pachypodium (magyarul
madagaszkári gumólábfa) egy furcsa növény, melynek szárán erős tüskék vannak,
mérgező levelei pedig pálmaszerűen terülnek szét, és a különböző évszakokban
nagyméretű különleges virágokat hoz. Ahogy a növény egyszerre különleges,
miközben mégis mérgeket rejt magában, úgy aatoth franyo munkái sem kontraszt
nélküliek. Festményeinek intenzív vörös háttere nyugtalanságot áraszt. A vörös
betűrajzok keretezte, sötét tónusú háttér előtt megjelenő porszívós lovas alakja
groteszk keverék, mely talán a vidéki és városi lét összeegyeztethetetlenségére
is utalhat. A Fiatal menyasszony hiperaktív gyerekkel valódi telitalálat, mely
a boldog káosz jeleneteit mutatja be. Az Utazások Qun-nel című festmény lírai
hangvételű, az öt részből álló tájkép sorozaton megjelenő hegyek és dombok egy
hosszú utazás stádiumait követik, ám mintha a sziklák életre keltek volna, és
az utazás örömeit és viszontagságait egyaránt hordoznák magukon. aatoth franyo munkásságára
nagy hatással vannak különböző utazásai – főképp a Távol-Kelet világa –,
groteszk figurái, az intenzív vörös színhasználat révén a társadalomkritika új kontextusba
kerül.
Várfok Galéria – Budapest
2010. február 18.– március 20.
http://www.varfok-galeria.hu/