Jól járnak azok a művészetkedvelők, akik nyári programjukba beiktatnak egy bécsi kirándulást. Kedvcsináló a császárvároshoz.
Dürer, Cranach, Holbein
A Kunsthistorisches Museumban az 1500 körüli évek német portréfestészete tanulmányozható, olyan mesterek munkáin keresztül, mint Dürer, Cranach és Holbein. Az akkori századforduló német művészetében az ember, az emberi természet megjelenítése került a művészek érdeklődésének fókuszába, ami jelentős változást hozott a portrékészítés műfajában. A „lélek”, a személyiség ábrázolására helyeződött a hangsúly, ennek köszönhetően még 500 év távlatából is következtethetünk egy-egy ábrázolt személy jellemére. A 140 alkotást felvonultató tárlat három kiemelkedő művész munkáit állítja párhuzamba kortársaik hasonló alkotásaival. (szeptember 4-ig)
Hohenbuchau-gyűjtemény
Száz évvel későbbi időszak németalföldi festészetét tárja a nagyközönség elé a Hohenbuchau magángyűjteményből válogatott anyag a Liechtenstein Museumban. Az Otto Christian Faßbender által létrehozott, nemzetközileg is jelentős kollekció főleg a 17. századi holland és flamand barokk festészetet képviseli. A kiállításon Peter Paul Rubens, Jacob Jordaens, Gerrit van Honthorst, Hendrick Ter Brugghen és számos művész munkái szerepelnek; tájképek, portrék, csendéletek és zsánerképek mutatják be a Holland Aranykornak is nevezett korszakot. (szeptember 20-ig)
Makart
A 19. századi Bécs sztárfestője volt Hans Makart, akinek sokrétű munkásságába nyújt bepillantást a Belvedere és a Wien Museum termeiben megrendezett kiállítás. A látványos akadémista stílusban dolgozó művész 85 alkotása látható a Belvedere épületében, köztük a monumentális méretű Velence hódol Caterina Cornaro előtt című festmény. Makart érdeklődése a festészeten túl még számos területre kiterjedt, hatást gyakorolt az építészetre, a színházra, az iparművészete, a divatra és számos mindennapi apróságra – nem véletlenül beszélhetünk Makart-korszakról. Grandiózus látványteremtő képessége megmutatkozott Ferenc József császár és felesége ezüstlakodalmi ünnepségének megrendezésében. Az 1879 áprilisában megtartott felvonuláson két tucat ünnepi kocsi és 14 000 résztvevő vonult fel a több százezres bámészkodó tömeg előtt. A parádé dokumentumai és tárgyai központi helyet foglalnak el a Wien Museum kiállításán, ahol Makart műterme, rajzok, kosztümök és fotók kerültek bemutatásra. (október 9-ig)
Max Weiler
Szintén a hazai művészet egyik jelentős alkotója szerepel az Albertina kiállításán. A tíz éve elhunyt Max Weiler karakterisztikus személyiség volt, aki nem kötődött egyetlen művészeti csoporthoz sem, de nagy hatást gyakorolt a 20. századi osztrák művészetére. Az alapvetően festőként számon tartott művész a több mint hetvenévnyi működése alatt körülbelül 4000 rajzot készített. Ebből a hatalmas grafikai életműből mutat be egy jelentős válogatást a mostani kiállítás. A döntően papíralapú munkákat felvonultató tárlatot néhány festmény egészíti ki, amik az életműben található párhuzamokra hívja fel a figyelmet és arra, hogy a Weiler grafikai munkássága önálló művészi értéket képvisel. (október 16-ig)
A tárgy varázsa
A festészetnél egy sokkal fiatalabb művészeti ág, a fotográfia három évszázadnyi termésének egy része látható a Leopold Museum kiállításán. Fritz Simak kurátor a SPUTNIK kortárs adatbázisból, valamint 19. és 20. századi gyűjteményekből válogatott 200 fényképet állít párhuzamba egymással. Azonos témák feldolgozása híven tükrözik korok és korszakok vizuális gondolkodásának változásait, a fotográfia technikai fejlődését. A tárlaton szereplő nagyjából 70 művész közé tartozik Harry Callahan, Berenice Abbott, Edward Weston, Ansel Adams, Alfred Ehrhardt, Giovanni Castell, Madame D´Ora és Ernst Haas. (október 3-ig)