Soós Nóra, a neo-pop festészet közkedvelt üdvöskéje tíz éves pályafutását átfogó kiállítással csal mosolyt a kiállításlátogatók arcára, a tágas B55 Galéria fehér falai között.
A fiatal festőnő nem valami társadalmi küldetéstudatból boldogít, de a tarka foltokból és körvonalrajzokból rétegzett olajképei kötelezően jókedvre derítenek. Fellebbezés nincs: harsány életvidámság, mesebirodalom, gondtalan gyerekszoba. Van ebben valami veszélyes könnyelműség, nem véletlenül emelgeti a képek festője a piciny női súlyzót a bejárat melletti festményen. (Igaz, a feje körül meg sakkfigurák repkednek.) Akárhogy is, Soós Nóra megfejthető allegóriákkal dolgozik, csipetnyi szóbeli vagy vizuális humorral fűszerezve.
Itt nincsenek világmegváltó indulatok, komor utópiák, csűrt-csavart konceptualizmus. Yoko Ono és John Lennon híres ágyban maradós, 1969-es akciójával a vietnami háború ellen sztrájkolt, provokatívan és tenyérbemászóan, a kamerák kereszttüzében. Soós Nóra franciaágyban fekvős képén a házaspár édesen szendereg a puha paplan alatt, a szintén békésen szuszogó csecsemő társaságában. A néző szinte szégyelli magát, hogy akaratlanul is részese lett egy ilyen intim pillanatnak. A gyerek amúgy is a képek egyik főszereplője, tesz-vesz, láb alatt van, mindenhol a játékai hevernek, a fabicikli, a homokozó készlet, a búgócsiga és a hintaló.
Soós Nóra vásznai lelkünk kedvesen berendezett feléhez szólnak, szentimentális, családias húrokon játszanak, egymásra vetítve a nőcis kellékeket és a babauniverzumot. A majd tíz évvel ezelőtt készült képein – még valamivel nyersebb formában – női cipők sorakoztak, kozmetikai eszközökkel társítva. Akkoriban ennek inkább nőművészetes áthallása volt, genderrel, médiabeli képpel ésatöbbi. Pedig már ekkor is feltűnt a babaszoba, a vonalas feministák rémálma, a körvonalakkal jelzett gyerekbútorok mellé applikált összefestékezett műanyagjátékokkal és a kis ruhácskákkal. Ez a motívum azóta – a gyarapodó családdal párhuzamban – főtétellé duzzadt, akárcsak minden kismama esetében. Innen a cím (na meg Blake-től): A tapasztalás dalai.
Soós Nóra a neo-pop harsány és beetetős eszközkészletén keresztül végtelenül intim, meghitt családi pillanatokról beszél, a bohém művészkliséktől nagyon is eltérő, hétköznapi boldogságról. Nehéz neki ellenállni.
B55 Kortárs Galéria
2010. szeptember 2. – 2010. október 2.