A rendszerváltás hajnalán indult a Magyar Televízió Videovilág c. – havonta egyszer, késő esténként – jelentkező sorozata. A műsor egyedülálló jelenségnek számított Közép és Nyugat Európában egyaránt, hiszen a videó húsz évvel ezelőtti elterjedése többet jelentett egy új mozgóképes technika megjelenésénél. A robbanásig feszült politikai mezőben a hivatalosan nem ellenőrizhető privát kézi kamerák felvételi lehetőségei megbénították a cenzúrát. Mindenki dokumentálta a tüntetéseket, azok szétverését, beszédeket, tömeggyűléseket vagy akár csak a televíziós közvetítéseket. Dagadtak a házi archívumok, elindult a kazetták csereberélése, másolása és illegális terjesztése.
Nemcsak a politikai videók voltak kelendők, de a nehezen beszerezhető
művészfilmek, pornó illetve horror kazetták másolásából is jól megéltek a
két-három VHS lejátszó összekapcsolásából élő házi videó másolók.
A független dokumentátorok mellett 80-as évek végén már hazánkban is
megjelentek a videoművészek. Azok, akik az ecsetet a kamerával
helyettesítették és kíváncsiak voltak a könnyen kezelhető kamera és a
leegyszerűsödött forgatás segítségével az új eszközt kipróbálni. A 80-as
években a videóművészet kivívta a bemutatkozási lehetőséget a
nemzetközi porondon. Az európai videófesztiválok – Osnabrück, Hága,
Berlin – a kísérletező művészek, híres és nagynevű teoretikusok
meghívásával, ankétokkal egybekötött többnapos találkozón mutatták be
műveiket. A nagy képzőművészeti seregszemlék – Velencei Biennálé,
Kasseli Documenta – kurátorai pedig a hagyományos táblaképek és szobrok
bemutatása mellett egyenrangú, sőt inkább kitüntetett figyelemmel
üdvözölték a videoművészet jeles képviselőinek munkáit. Különösen a nagy
sztár, a videopápa, Nam June Paik nélkül volt elképzelhetetlen ekkor
már képzőművészeti seregszemle.
A komputer elterjedése is erre az időre esik. Ha nem is azonnal, de igen
rövid idő alatt a nemzetközi élvonalba kerültek a magyar komputer
grafikusok, komputer zenészek és animátorok. Linzben 1985-től
megrendezésre kerül a világ komputer művészeinek seregszemléje, ahol
mind a mai napig neves teoretikusok meghívásával vizsgálják a tudomány
és a művészet egymásra hatását, valamint kiadják évente a Prix Ars
Electronica díjat a folyamatosan bővülő kategóriák legjobbjainak.
Hamarosan – a 90-es évek elején – a magyar érdeklődők is találkozhattak a
C3 jóvoltából a videó és a komputerművészet legfrissebb eredményivel a
Műcsarnokban megrendezett kiállításokon, ahol nemzetközi előadók
segítségével elemezték a művészet, technológia, tudomány vagy akár a
politika határmezsgyéit.
A Videovilág és később a Médiamix műsor ebben a politikai, művészeti,
technikai és szellemi robbanásban született, és igyekezett közvetíteni
és követni a hazai és nemzetközi eseményeket, eredményeket. Sokszor
vállalt fel a közvetítésen túl alkotó funkciót is, amikor a művészek
lehetőséget kaptak arra, hogy a műsor segítségével alkossanak új
műveket. Mindkét televíziós sorozatot Kopper Judit szerkesztő-producer
és Sólyom András rendező-operatőr jegyzi.
A crosstalk video art festival, Budapest (www.crosstalk.hu)
részprogramjaként 2008-ban elindult a crosstalk Video Presentations
sorozat.
Az egy estés beszélgetés-sorozat meghívottjai magyar és külföldi videó-
illetve médiaművészek. Az esemény célja elsősorban a kortárs magyar
videoművészettel foglalkozó alkotók bemutatása a külföldi szcéna
képviselőivel egyetemben, másodsorban a videóművészet, mint olyan,
megismertetése, felkarolása. A sorozatnak eddig több, mint 20
meghívottja volt.
A sorozat helyszíneként először a Labor (1053 Budapest, Képíró utca 6.)
szolgált majd a Műcsarnok (1146 Dózsa György út 37.) előadóterme és most
újra visszatérünk egyetlen alkalomra a Laborba
Következő meghívott előadó: Kopper Judit és Sólyom András
Időpont: 2010. március 10, szerda, 19h.
Helyszín: Labor (http://labor.c3.hu/), 1053 Budapest, Képíró u. 6.
Bővebb információk: http://www.crosstalk.hu/2009_site/2009_video_hu.html