A New York-i Metropolitan Museum és a Los Angeles-i MOCA után, 2007. január 15-ig a párizsi Centre Pompidou hatodik szintjén látható az amerikai Robert Rauschenberg mintegy ötven alkotása. Végigtekintve az 1925-ben született Robert Rauschenberg eddigi pályáján, megállapíthatjuk, hogy az ötvenes évek kezdetétől, szinte valamennyi háború utáni művészeti mozgalom előfutáraként jelenik meg. Azon művészek tartozik, akik számára az alkotómunkában nincsenek műfaji határok, legyen az festészet, szobrászat, koreográfia, szcenográfia, díszlet -és jelmeztervezés. A képzőművészettel párhuzamosan, színpadi és tánc előadásokat valósított meg barátaival,Merce Cunninghammal et John Cage-el, de az irodalom, sőt a tudomány sem maradt ki életéből. Olyan írókkal működött együtt, mint Alain Robbe-Grillet és William Burroughs, és kezdeményezéseivel, az «Experiments in Art and Technology»-vel vagy a « Rauschenberg Overseas Culture Interchange»-el nemzetközi kapcsolatot teremtett művészek, iparművészek és tudósok között.
A most látható kiállítás Rauschenberg munkásságának csak egy kis szeletét, de talán legfontosabb részét, a «Combines» – gyűjtőnéven számontartott, 1954 et 1961 között készült alkotásokat mutatja be, köztük néhány olyant, amely elsőízben kerül közönség elé. A sorozat legismertebb darabjaiban, mint a Monogram (1955-1959) vagy a Satellite (1955) a hagyományos értelemben vett, hol gesztuális, hol figuratív festmények nem vertikálisan, hanem – mintegy alapot képezve a «szobornak», ami az első esetben egy kitömött kecske, testére húzott autógumival, a másodikban egy kitömött fácán – horizontálisan helyezkednek el. Máskor, mint például az 1960-ban készített Pilgrim-nél, ahol a falra akasztott kép előtt egy szinesre festett szék áll, a festmény a hátteret adja. Ezekben az alkotásokban, assemblage-okban szimbiózisban él szobor és festmény, és amint az említett példák is utalnak rá, létrehozásukhoz az anyagok legszélesebb körét használja fel, beleértve ebbe a kitömött állatokat, ruhadarabokat, újságkivágásokat, használati tárgyakat, fotókat, üveg-és fadarabokat, kartont, textilt, és még sorolhatnánk, mi mindent. «Egy kép jobban hasonlít a valódi világhoz, ha a valódi világ elemeiből hozzuk létre.» – vallja Rauschenberg.
A vándorkiállítást, amely Párizsban 2007. január 15-éig tart nyitva, utolsó állomásként, februártól, a stockholmi Moderna Museet mutatja majd be.