A művészetben is vannak nagy fordulatok. Konkoly Gyula 1969-ben a második Iparterv kiállításon egy hipermangánt vérző, emberméretű jégtömböt állított ki, gézbe és vattába bugyolálva. Míg ma a szentendrei MűvészetMalomban a klasszikus olaj-vászon munkái láthatók: a napsugaras plein air mezőkön lépdelő női figurák, szivárványos reflexfényektől villódzó, kívánatos bőrrel.
Kicsattanó impresszionista derű! A nap hét ágra szórja sugarait, a nők szégyenkezés nélkül bújnak ki zsebkendőnyi fürdőruháikból, miközben békés oroszlánok sétálnak közöttük, mintha végleg beköszöntött volna a Vízöntő korának földi paradicsoma. A Greenpeace-es aktivista lányok tarka selyemszoknyában – mint egy huszonegyedik századi hippi leánykar – járják táncukat a nagybányai dombokon, tiltakozásul az Aurul környezetrombolása ellen. Ennyi maradt az egykor karcos politikából, egy tétova utalás a napfényben fürdő nők mögött a vidéket tönkretevő bányacégre! A hatvanas évekbeli neoavantgárd oszlopos tagja, Konkoly 1972-ben végleg kiábrándult a modernizmusból, emigrált, kiáltványt fogalmazott meg a művészet haláláról és visszavonult a könyvillusztrációk birodalmába. A nyolcvanas években kezdődött máig tartó második korszaka, amit az avantgárd helyett a posztmodern, a kényszeres progresszivitás helyett a megfontolt konzervativizmus határoz meg. Konkoly bölcs és értett férfikorba lépett, a hétköznapi harcokon túllépve már csak a női nem, a természet és a klasszikus művészet szépsége érdekli. Az elmúlt évtizedben készített vásznain az életképfestészet és az impresszionizmus hatása dominál, zöld mezőkön lépdelő női aktok, a pipacsos réten kiránduló Borsó-kutya, kalandfilmbe illő arab lovasok magasra tartott gépkarabélyokkal, plein air fények közé állított baráti társaság stb. Konkoly nem csak merít az impresszionizmusból, hanem posztmodern idézetként használja fel jól ismert főműveit, például egy teljes teremnyi sorozatot festett Monet bretagne-i és normandiai tengerpartjainak leplezetlen másolásával. De a MűvészetMalom loft-termeiben a hetven felé közeledő művész teljes második korszaka felsorakozik. Ott vannak a purhab csíkok három dimenziós görcseire festett természetképek (fél-absztrakt fűszőnyeggel és a virágzó cseresznyefa-lombokkal), a popos Marilyn Monroe egy stoptáblával, a megrogyó matracokra, háromszögletű táblákra applikált életképi jelenetek és a vászonra printelt könyvillusztrációk hosszú sora. A teljes oeuvre, mínusz az avantgárd. Konkoly sajátosan magyar utat járt be, az Iparterv szertelen kísérletei után nagy nehezen visszatalált a főiskolán elsajátított tudáshoz, a posztnagybányai festészetet konzerváló Bernáth-kör képzőművészeti tanulságaihoz. Egyszerre könnyed és bölcs mai munkássága ennek a látványfestő tradíciónak a posztmodern továbbélése.
MűvészetMalom
2008. április 19.–2008. június 15.