Storefront for Art and Architecture, New York
„A jövő építészete az emberekért lesz”, mondta Oscar Niemeyer, az új Brazíl főváros tervezője. Ennek a jövőnek egy verziója, a francia konceptualista Yves Klein (1928-1962) karrierje formájában már megérkezett. Kleint elsősorban szemet robbantóan kék festményeiről ismerjük, de őt többek között az építészet is érdekelte. Claude Parent és Werner Ruhnau építészekkel együttműködve, ősi Iszlám palotáktól inspirált épületeket tervezett, amelyeket a négy elemből kívánt felépíteni.
Az alapokat földből, a falakat tűzből (a hűvös Észak számára), vagy vízből (a meleg Dél vidékeinek), a tetőket mozgó levegőből, amely elfújja a csapadékot, mielőtt leesne. Az átfogó elképzelés az volt, hogy egyfajta struktúrált anyagtalanság utópista habitusokat gerjesztene, az egykori Édenhez hasonlító kondíciókat, amelyek között mindenki a szabadban tudna élni, közeli kapcsolatban a természettel, ugyanakkor védve is annak kellemetlenségeitől. Klein tervezett láthatatlan bútorokat is – légágyakat például. A szekrényeket, háztartási gépeket a föld alá akarta helyezni. Nem sok magánéletre adtak volna lehetőséget építményei, de nyilván úgy gondolta, hogy az Éden lakói ezt nem is igen igényelnék. Diagramjait, filmjeit, rajzait, írásos dokumentációit bizonyára figyelmesen tanulmányozzák a mostani kiállítást látogató fiatal művészek, különösen azok, akiket a kollektivizmus gyakorlati kérdései és a virtuális realitás gyéren feltérképezett világa érdekel.
Bővebben: http://www.storefrontnews.org/