Nem izgathat mindenkit a legfrissebb trend, a pillanatnyi múló divat. A kortárs művészek között is akad, aki visszanyúl a múltba, keresve az örök érvényű kifejezési formákat. Így vannak ezzel a Morph társaság szobrászai is. A hat, zömében középkorú alkotó a klasszikus modernségben találta meg az etalont: amikor az avantgárd formakísérletezés beérett, s képessé vált az örök emberi tartalom kifejezésére.
Mind a hatan „anyagelvűek” – vagyis a szobrászi nyersanyag minőségével és a formálás plasztikus érzékenységével közvetítik a nagyon is szellemi tartalmat, a lélek rezdüléseit, a szenvedését, az önmagába zárkózást vagy éppen a belső harmóniát. Gaál József|Gaál József archaikus maszkokat formáz meg, furcsa grimaszok álcája mögé bújtatva a kételyt és a borzalmat. Kubista élekkel töri darabokra az emberi orcát, ritkán hagyva mosolyogni démoni teremtményeit. Akárcsak a fiatal Drabik István|Drabik István, aki véső helyett hegesztőpisztolyt használ. Kíméletlenül. Lángcsóvája nyomán fröcsög és bugyborékol a bronz, megkínzott, összeaszott marad az emberi alak. Drabik nemcsak teremtő, de lángpallósú pusztító is, akinek nyomában katasztrófa jár, összeégetett emberi bronztestekkel. Szabó Tamás|Szabó Tamás nem adja ki ennyire magát, hatalmas orrú, óriás fejeit ezernyi vasszöggel borítja: a kifordított sündisznóbőrbe bújt amorf-fejek némán őrzik titkukat a fémpáncél alatt. De mégis átdereng rajtuk valami archaikus előkelőség, megnevezhetetlen nagyság, mint a Húsvét szigeteki monolitokból. Mata Attila|Mata Attila rácsosan összeszerkesztett, kubizmusra hajazó szobraiban már több a játék. A nyers felületű elemeket olykor színes, popos festés díszíti, frivol hangként a sok komoly szólam között. Kalmár János|Kalmár János inkább megmarad a nemesen egyszerű zöld patinánál, tartózkodó jel-formáit ebből a zöldes, nádszál- vagy pengeszerű bronzívekből alakítja ki. A legtöbb klasszikus reminiszcenciát Taubert László|Taubert László szobrai hordozzák. Taubert ősi istenszobrok hosszúkás márványidoljait faragja meg, át- meg áttörve ablakok, háztetők és ajtók sziluettjeivel. A Morph csoport művészei a késő modernizmus hagyományában gyökereznek, tele őszinte kétellyel és szilárd bizonytalansággal.
Aulich Art Galéria
(2006. május 22. – 2006. június 22.)