San Sebastián az észak-spanyol tengerpart egyik fő ékessége, a baszk város több kilométeres, homokos stranddal dicsekedhet. A kagyló formára emlékeztető öböl sétányát egy különleges együttes zárja: a három méretes, íves acélforma úgy simul a sziklákra, mintha mindig is a táj része lett volna. A „Peine del Viento”, azaz Szélfésű Eduardo Chillida egyik legismertebb alkotása.
Kereken 30 év telt el azóta, hogy a baszk szobrász, Eduardo Chillida (San Sebastián, 1924–2002) elkészítette karakteres művét. A város és a „Peine del Viento” neve azóta szorosan összefonódott, az egyik szinte nem is létezik a másik nélkül. Az alkotás jól jellemzi Chillida életművét, aki számára a legfontosabb mindig a tér és az általa létrehozott alkotás tökéletes összhangja és egyensúlya, az anyag tiszteletben tartása, a művészet természetes megközelítése volt. Munkáit ugyan többször az informalizmussal, az absztrakt expresszionizmussal, a minimal arttal, sőt néhány esetben a kínai orientális festészettel hozták összefüggésbe, Chillida pályafutása során megőrizte alkotói autonómiáját és távol tartotta magát a különböző művészeti irányzatok befolyásától. Műveihez ösztönösen választott alapanyagot, a textúra, a tömeg, a méret és az anyag sűrűsége szerint döntött. Munkáiban a vas, az agyag, a kő, a fa eredeti jellegzetességeit megőrizve jelenik meg. Chillida alkotásait mindenki számára elérhetővé kívánta tenni, felfogása szerint „ami egy emberé, az szinte senkié”. Ma a világ több mint 40 pontján találkozhatunk köztéri szobraival, amelyek belesimulnak a környezet nyújtotta keretekbe, legyen az a szél, a tenger, a horizont vagy éppen egy szokványos városi helyszín.
A madridi Fundación Canal székhelyén „Chillida. Természetes nyelvezet” címmel március közepéig láthatunk válogatást a baszk művész munkáiból. A bemutatott 60 alkotás között szobrok, rajzok, kollázsok és gravitációk szerepelnek. Ez utóbbi sajátos kategória Chillida kreációja és papírból készült reliefeket takar, amelyeket a művész – paradox módon – sík képként a falra függesztve prezentált. A kiválasztott művek Chillida különböző alkotói szakaszaiból származnak, az alkalmazott technikák és a felhasznált alapanyagok köre igen széles. A sort a szabadtéren elhelyezett, „Lotura 27” című acélszobor nyitja, majd olyan nagy méretű, gránitból és alabástromból készült alkotásokkal folytatódik, mint az „Homenaje a Pili”, amellyel Chillida a feleségének kívánt tisztelegni. A gravitációk közül kiemelkedik az „Elogio del Agua” (A víz dícsérete) című munka.
Chillida nemzetközi szinten az egyik legismertebb XX. századi spanyol művész. A „Peine del Viento” megszületésének harmincadik évfordulójára idén ősszel számos rendezvény emlékezik majd Baszkföldön.