Az On Mobility nemzetközi projektsorozat a műcsarnoki krumpli-tárlat (Sonjasdotter) mellett további két felvonással kedveskedik a posztkonceptuális, társadalmi elkötelezettségű művészetre kiéhezett kiállítás-látogatóknak. A Stúdió Galériában Judi Werthein alkotása látható, a Brinco. A brinco (spanyolul: ”ugrás”) a Mexikóból az Államokba „dobbantó” illegális bevándorlók nagy ugrását jelöli. Werthein ugyanis speciális cipőket gyártat a bevándorlóknak, Brinco néven, amin van kis pénztárca, iránytű, térkép és miniikon a kivándorlók védőszentjéről. A határon ingyen osztogatott csodacipőket a galériában meg is vásárolhatjuk, hátha egyszer nekünk is dobbantanunk kell.A Trafó Galériában a projekt további résztvevőinek alkotásai láthatók, csupa gondolkodásra sarkalló ötlet, ami, ha nagyon akarjuk és erőltetjük, még társadalmi mondanivalóval is bír. Egy riportfilmből például megtudhatjuk, hogy a magazinokat áruló iráni asszony végső soron nem akarja elárulni magányos emigrálásának okát – és ezt tiszta szívvel meg is osztja a kíváncsi művésznővel, miután megbeszélték, hogy otthon festi a haját, nem pedig fodrásznál. De láthatunk egy vastag celluxszal összeragasztott gumisátrat is, ami egy kis kreatív sufnituninggal állítólag repülő otthonná varázsolható. Bár a recenzensben él némi szkepszis (igaz, nem tanulmányozta át elég gondosan a használati utasítást), mégiscsak több realitást talált ebben az utópikus gondolatban, mint a vonat aljára ragasztott cigarettás dobozban. Leopold Kessler ugyanis ezen a tréfás úton űzött gúnyt a határokon átívelő árufuvarozásból. Ilyesmi, amikor a jópofa ötletelés és a haszontalan kreativitás kiszorítja a valós társadalmi mondanivalót. Amit még a magyar résztvevő, Erhardt Miklós vett a legkomolyabban. Erhardt helyi akcióval hívta fel a figyelmet a Havanna lakótelepen uralkodó áldatlan állapotokra – tükröt tartva a neoliberális gazdaság mobilitása elé. Ismét beleütköztünk a politikus művészet szomorú paradoxonába: vagy közhelyes és szórakoztató vagy komoly és végeláthatatlanul unalmas. Az On Mobility jobbára az előzőt választotta.
Stúdió Galéria, Trafó Galéria (május 4. – 2006. június 4.)