Miközben
a legnevesebb élő francia festőművész, Pierre
Soulages életműkiállításán, a Pompidou Központban, a 90 éves mester alkotásait
láthatjuk, addig a Palais de Chaillot-ban a 2012-ben megnyíló Soulages Múzeum épületének
makettjeivel, tervrajzaival ismerkedhetünk meg.
Pierres
Soulages és felesége 2005-ben, mind mennyiségét, mind pedig művészi jelentőségét
illetően, tekintélyes ajándékot ajánlott fel Rodeznek, a festő szülővárosának. Pénzben
kifejezett értéke négy évvel ezelőtt 16 millió euró volt. Ekkor született meg a
gondolat, hogy a festményeket, rézkarcokat, litográfiákat, fiatalkori alkotásokat,
szobrokat, a conques-i Sainte-Foy templom üvegablakainak eredeti
terveit, valamint néhány szobrot is magában foglaló, összesen 500 darabból álló
gyűjtemény számára egy új, a művésznek szentelt önálló múzeumot hoznak létre.
Az építészeti pályázatra beérkezett 98 terv közül, a zsűri 2008-ban, a katalán RCR Arquitectes építészcsoport (Rafael
Aranda, Carmen Pigem, Ramon Vilalta és Gilles Trégouët) munkáját hirdette ki
győztesnek. A földszintesre tervezett múzeum egymásba kapcsolódó, dobozszerű
épületrészekből áll össze egy dombtetőn elterülő, egységes vonulattá, ami nem
kis mértékben, a Jean Nouvel által tervezett párizsi Musée Branly hatására enged
következtetni. A kívülről fakó-piros Corten-acéllal borított épület belső falainak
a tervezők fekete és sötétkékes színt szánnak. A nagyobb belmagasságú, zenitális
fényt kapó termekben a nagyméretű festmények és a conques-i üvegablak tervei
kapnak helyet, míg a papírmunkák fénytől védett, intimebb környezetben kerülnek
majd. Az összességében 5000
m² alapterületből, az auditórium, könyvtár, és étterem
mellett, 1700 m²
jut a gyűjtemény egy részének állandó bemutatására, és 500 m² az időszakos tárlatokra.
Ez utóbbi, a Soulages-nak szentelt kiállítások mellett, a mester kívánságának
megfelelően, bemutatkozási lehetőséget ad majd fiatal művészek számára is.
Az
építkezés 2010 szeptemberében indul el, a megnyitóra pedig 2012. második
felében kerül sor. Építészeti szempontból is külön értéke az új létesítménynek,
hogy tervezésekor szem előtt tartották az elhelyezésre váró műtárgyak jellegét,
igényeit, másrészt figyelembe vették a művész véleményét és kívánságait is. És
hogy mindez ne csak a tervezőasztalnál, de a kivitelezésnél is megvalósuljon, a
bevált gyakorlatnak megfelelően, a még meg nem épült Musée Soulages-nak már hivatalba
lépett igazgatója is van, mégpedig Benoît
Decron személyében, aki korábban a Sables d”Olonne-i Abbaye Sainte
Croix Múzeumot vezette, és aki ebben a
minőségében, az Anton Prinner-kiállítás alkalmával, Budapesten is járt.