Hogyan viszonyul egymáshoz önreflexió és önkritika? És hogyan viszonyul a reflexivitás az átláthatósághoz, az ön-marketinghez vagy az intézménykritikához? Mi köze van a handbra technikának mindezekhez? A tranzit.hu által kezdeményezett Művészetelméleti és -gyakorlati szabadiskola áprilisi szemináriumát Tirdad Zolghadr Berlinben élő író, kurátor fogja vezetni április 18–20-án.… A szeminárium címe egy a popkultúrában bevett gyakorlatot jelöl, amely valójában a reflexivitás határán mozog – egy gesztust, amely valószínűleg mint olyan, véletlenszerű, és bizonyos tekintetben teljesen nélkülöz minden reflexivitást. A handbra technika a softcore erotikában használt kifejezés arra, amikor valaki illendőségből a kezeivel takarja el a mellét. A gesztus természetesen anti-illuzionisztikus, már-már brechti cinkossággal kacsint össze a közönséggel: „tudod, hogy én tudom, hogy otthon a medencéd szélén nem így heverészel”. A nőre, mint ideológiai érdekek csataterére is ráirányítja a figyelmet – a nőre, mint a családi értékek szimbólumára, és mint szexuális tárgyra – miközben magát a „figyelem ráirányítás” aktusát erotizálja.
… A szeminárium – nota bene – nem szótári definíciók megalkotására tesz kísérletet, hanem a témát párbeszéd ürügyéül használja. A szeminárium résztvevőit felkérik egy-egy a témába vágó példa bemutatására.
A szemináriumra április 14-ig lehet jelentkezni angol nyelvű motivációs levéllel, amelyben a jelentkező 1 oldalban reflektál a témára (amelyet a szemináriumon elő is ad) az office@tranzitinfo.hu címen.
A szemináriumon való részvétel ingyenes.
Tirdad Zolghadr Berlinben élő szabadúszó író és kurátor. Ír többek között a frieze-nek, a Parkett Bidoun-nak, és a Cabinet magazin főszerkesztője. Zolghadr számos helyszínen volt különböző események kurátora, és 2005-ben a nemzetközi Sharjah Biennálé társ-kurátora. A Shahrzad art & design kollektíva alapító tagja, és épp a közelmúltban publikálta első regényét a Softcore-t a Telegram Books Londonnal. Az írás és a kurátori munka mellett Zolghadr rendezte a Tehran 1380 (Solmaz Shahbazi-val) című dokumentumfilmet, amellyel 2002-ben megnyerte a duisburgi Fiatal Filmkészítők Díját, és a Tropical Modernism című filmet, amelynet az Oberhauseni Rövidfilm Fesztiválon mutattak be 2006-ban. Zolghadr számos helyen tanít, jelenleg a CCS Bard College tanára.
A Művészetelméleti és -gyakorlati szabadiskola következő szemináriumára május 30. és június 1. között kerül sor Matei Bejenaru, Simona Nastac, Vlad Morariu, Catalin Gheorghe vezetésével.