Gálhidy Péter ‘Messziről zöld’ című egyéni kiállításának megnyitóján jártunk a Molnár Ani Galériában. A megnyitón készült videónk ITT látható.
A családias megnyitó nézői között ismerős arcra bukkantunk. Andre Goodfriend megfogadva egy korábbi amerikai követ, Nancy Brinkman tanácsát, – miszerint ezen az úton jobban megértheti az itt élők gondolkodását -, érdeklődni kezdett a magyar képzőművészet iránt és ellátogatott a megnyitóra.
Andre Goodfriend amerikai követtanácsos a megnyitón fotó: ArtPortal
Gálhidy munkáiról egyébként – véletlen egybeesés – a galéria sajtóanyaga is úgy fogalmaz, hogy módosítja a nézők valóságfelfogását. Nem szokványos forma-anyag viszony illetve térkialakítás jellemzi őket, környezetükben újraértelmeződik az organikus fogalma, de a téré, az ürességé is, sokféle izgalmas irányba elindulhatak a gondolataink Gálhidy látszólag nagyon egyszerű, mégis nagyon mély munkái láttán.
Gálhidy Péter: Átjárható helyspecifikus installáció, damil fotó: a Molnár Ani Galéria jóvoltából
A kiállítás központi munkája egy damilból készített helyspecifikus installáció. Átlátszóságánál fogva katalizátorként túlmutat magán, az általa körülhatárolt térre hívja fel a figyelmet, amit felfoghatunk koncentrált, szellemi térnek, mely belenyúlik a nézők terébe, és ahol fordított hegeli logika szerint az anyag sejlik át az eszmén.Az installáció a végtelenséget, hiányt láttatja, a ‘rejtőzködő jelenlét’ vizuális megtestesüléseként.
Az ‘Enyhe hátszél’ című munka az anyag relativitásával való játékában, és egyedi nézőpont kialakításában is kapcsolódik a damil installációhoz. A fák apró méretükkel különös térérzetet eredményeznek, a látogató egy miniatűr világra tekint le; a szobor nagy és szilárd ‘törzse’ pedig izgalmas ellentétet képez a tetején található szélfútta makett-erdővel.
Gálhidy Péter: Enyhe hátszél feketedió faszobor 167x33x5 cm fotó: a Molnár Ani Galéria jóvoltából
Gálhidy organikus munkái, formájukat és kidolgozásukat tekintve természetesnek tűnő, valójában fából, fémből készült szobrok, melyek a természeti szép és a művészeti szép kategóriákat teszik átjárhatóvá. Távolról és közelről szemlélve mást mutatnak, hangsúlyozva ezzel a nézőpont-váltás jelentőségét.
A ‘Messziről zöld’ című kiállítás munkái egy versfüzérként értelmezhetőek, melynek elemeit az emberi tudattal való játék összeköti, de egyenként is működő rendszerek.
GÁLHIDY Péter | Messziről zöld
A kiállítást megnyitotta: UHL Gabriella, kurátor
Megtekinthető: 2015. január 31-ig, keddtől péntekig 12 és 18 óra között
MOLNÁR ANI GALÉRIA, 1088, Budapest, Bródy Sándor u. 22.