Nyilvánosságra hozták annak a hat fiatal kortárs magyar képzőművésznek
a nevét, akiket szakmai zsűri jelölt a Műcsarnok és az Aviva
Életbiztosító együttműködésben létrehozott, jelentős anyagi
elismeréssel járó díjra.
„A képzőművészeti díjak történetében több okból is egyedülálló az Aviva Életbiztosító által alapított kortárs képzőművészeti díj.” – hangsúlyozta Petrányi Zsolt, a Műcsarnok igazgatója és hozzátette: „A kiemelkedően magas, 5 millió forint értékű díjra hat olyan fiatal kortárs magyar művészt ajánlott a kuratórium, akik még nem töltötték be a 40. évüket, és legalább 3 éve vannak a pályán. A díjra jelölésnél a magas szintű szakmai tudáson kívül a zsűritagok figyelembe vették a művészek eredeti, innovatív hangvételét, nemzetközi elismertségét, valamint művészi munkájuk aktualitását.”
Benczúr Emesét (1969) Somlói Zsolt műgyűjtő ajánlotta a díjra; a jelölést azzal indokolta, hogy Benczúr Emese műveiben a kortárs nemzetközi irányokkal szinkronban megjelenik a gender téma. A művész egyéni hangvételének és izgalmas alkotói útjának köszönhetően munkássága kezdetétől a hazai élvonalba tartozik, munkái rangos nemzetközi közgyűjteményekbe is bekerültek.
Mélyi József műkritikus jelöltje Csákány István (1978), aki az utóbbi két évben a monumentális emlékműszobrok ironikus újraértelmezésével vált a kortárs magyar képzőművészet meghatározó szereplőjévé.
Kaszás Tamás Tibor (1976) – Lázár Eszter, a Képzőművészeti Egyetem munkatársának jelöltje – műveiben az utópisztikus gondolatok vizuális természetrajzán túl társadalmi és ökológiai problémákkal is foglalkozik. Kaszás Tamás Tibor a Magyarországon kevéssé hangsúlyos kritikai attitűd egyik legeredetibb képviselője.
A Gálik András (1970) és Havas Bálint alkotta (1971) Kis Varsó, Szoboszlai János művészettörténész indoklása szerint azért érdemes a jelölésre, mert a művészek aktuális, átgondolt, felelősségteljes, szakmailag megalapozott munkássága a Magyarországon a rendszerváltás óta tartó komplex társadalmi és kultúrtörténeti folyamat lenyomata. Kiemelkedő munkásságukat a Velencei és Berlini Biennálékon való szereplésük is tanúsítja.
Kokesch Ádámot (1973) Sasvári Edit, a Fővárosi Képtár/Kiscelli Múzeum munkatársa jelölte. Indoklásában hangsúlyozta, hogy a művész a magyar konstruktivizmus hagyományait követve, magas fokú formai tökéletességre törekszik, művei friss, ironikus, rejtélyes, egyéni hangot ütnek meg, különleges, önálló pozíciót teremtve a kortárs magyar képzőművészetben.
A lista legfiatalabb szereplője Mécs Miklós Pál (1981) médiaművész, Készman József művészettörténész jelöltje, az eredeti nonkonformista, poszt avantgárd vonulat képviselője. Néha sokkolóan impresszív művei – egy-egy erős gondolat, kijelentés megjelenítései – alapjaiban kérdőjelezik meg kulturális mintáink eredetiségét, érvényességét. Fiatal kora ellenére rendkívül sajátos és karakteres művészi pozíciót tudhat magának a hazai képzőművészet színterén.
„A hat művész alkotásaiból szeptember elején nyíló tárlat számára a Műcsarnok összes termét rendelkezésére bocsátjuk, ezzel is jelezve, hogy mennyire örülünk és támogatjuk ezt a kezdeményezést.” – hangsúlyozta Petrányi Zsolt. Az Aviva Képzőművészeti Díj nyertesét a jelölteket állító hattagú zsűri konszenzusos döntése alapján a kiállítás végén hozza nyilvánosságra a szakmai grémium. Ezzel egy időben adják át azt a félmillió forint értékű közönségdíjat, amelyet a látogatók szavazatai alapján legjobbnak ítélt művész vihet haza.
A díjjal kapcsolatos további információ a Műcsarnok honlapjának Aviva-díj oldalán: http://www.mucsarnok.hu/new_site/index.php?lang=hu&cm=aviva&curmenu=502