Az idei esztendő gazdag kiállítástermésén végigtekintve lehetetlennek tűnik egy fődíjas kiemelése. Vegyük végig hát az Artportal kritikusának személyes rangsorát, kategóriák szerinti felosztásban! A klasszikus mezőnyben egyértelműen a legfrissebb élmény, az Esterházy-kincstár bemutatója viszi el a pálmát. Az európai ötvösművészet kifinomult csodái, bizarr barokk hangulattal és elbűvölő sznobériával fűszerezve. Az Iparművészeti Múzeum szakrestaurátorai állítólag a második világháború óta tisztogatják a kincseket, eldugott műhelyekben – mostantól örökké szem előtt kellene lenniük, a legfényesebb vitrinben, főhelyen, bársonypárnán! A huszadik századi mesterek közül Czimra Gyula szentendrei kiállítása lelkesítette fel leginkább a kritikust. Sárga villamosok, görbülő szobabelső – magyar Van Gogh retrószószban. Czimra soha nem volt (és talán soha nem is lesz) annyira aktuális, mint ma. Köszönet a MűvészetMalomnak (és mellesleg Kieselbach Tamásnak), hogy begyömöszölte a rákoshegyi remetét a 20. századi művészettörténet panteonjába. A kortárs kategóriában Orosz István és a Société Réaliste csoport osztozkodik a képzeletbeli első helyezésen. Orosz István Ernst Múzeumbeli tárlatában nem volt semmi különös – 100 % Orosz István. De ennek a vérprofi, időtlenül klasszikus rejtvényművészetnek nem lehet ellenállni. Orosz virtuóz pictor doctus, szellemes, pontos és bölcs. Ha Leslie L. Lawrence írna egy kódfejtő krimit anamorfózisairól, egy csapásra letaszítaná a misztikus bestsellerek trónusáról a Da Vinci-kódot. A megosztott kortárs kategória másik nyertese, a Société Réaliste művészpáros, vagyis Gróf Ferenc és a francia Jean-Babtiste Naudy. A Trafóban bemutatott közös projektjük a posztkonceptuális irányvonal zseniális beteljesítése: követhetetlenül gazdag információs adatbázis, végtelen számú kapcsolódási ponttal és megtermékenyítő vizualitással. Ráadásul egy hibátlanul időzített téma, a forradalom köré rendezve. A nemzetközi mezőnyben Észtország új képzőművészeti múzeuma, a Kumu végzett a szubjektív rangsor élén. A Kumu a Kelet-európai múzeumkrízis csodálatos feloldása: értékes új épület, izgalmas koncepció, tökéletes kivitelezés. A Magyar Nemzeti Galéria alteregója egy tökéletes világban.