A Koller Galéria székhelye már évtizedek óta a magyar származású szobrász, Amerigo Tot műteremházában található. Tiszteletére a galéria harmadik és legszebb szintjén egy emlékszobát létesített.
A látogatók az emlékszobában – a jövőben – személyes tárgyain kívül a művész szerszámait, számos alkotását és a róla megjelent kiadványokat is megtekinthetik. A látogatás díjmentes.
Emlékszoba avatás
Időpont: 2010. szeptember 23-án, 18 órára
Helyszín: Koller Galéria, Budai Vár, Táncsics M. u. 5.
Az emlékszoba-avatással egy időben többek között időszaki kamara kiállítás mutatja be Amerigo Tot grafikusi tevékenységének néhány remekét: női aktokat, karakterrajzokat, csendéleteket. E munkák közös jellemzője, hogy kiállításon eddig még nem szerepeltek, nem láthatta őket a nagyközönség; így – az életút lezárulta után is – újdonságként ható művekkel szembesülhet az érdeklődő látogató. A kiállítás és avatóünnepség keretében kerül sor Nemes Péter által újonnan szerkesztett, Amerigo Tot teljes életművét átívelő album bemutatójára is.
Az emlékszoba létrehozásával a Koller Galéria Amerigo Tot munkásságának bemutatására vállalkozik, létrehozva egy állandó kiállítást azzal a céllal, hogy a közönséget e különleges művész életével és munkáival megismertesse.
A szobrászat egyik zsenije
Amerigo Tot, a magyar származású Tóth Imre szobrászművész (1909. szeptember 27. – 1984. december 13.) Fehérvárcsurgón született. 1926 és 1928 között Budapesten tanult Helbing Ferenc és Leszkovszky György tanítványaként. Később felvételt nyert a németországi Bauhaus művészeti intézménybe, ahol többek között Moholy-Nagy László tanítványa volt. 1933-ban a nácik fogságából megszökött, s gyalog érkezett Rómába, ahol élete hátralévő részét töltötte. A Római Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíja segítette szobrászatának kiteljesedését; utóbb az intézmény művészeti tanácsadójaként is dolgozott.
Életmű
Első figyelemfölkeltő munkája a római Termini pályaudvar homlokzati fríze volt, amely még ma is látható. 1969-ben visszatért Magyarországra, ahol több nagyvárosban is bemutatta szobrait. Figurális munkái közül a leghíresebb a Csurgói Madonna, amit szülővárosa Fehérvárcsurgó számára mintázott, s amelynek alakjaiban édesanyját és önmagát formálta meg. Ennek a munkának egyik változata az emlékszobában is látható.
További ismert alkotásai A mikrokozmosz a makrokozmoszban, valamint a Mag apoteózisa (mindkét szobor makettjének bronz öntvénye szintén itt látható), végül a vatikáni Szent Péter Bazilika Magyar Kápolnája számára készített Történelmi ellipszis című domborműve. Alkotásainak egy részét a pécsi Amerigo Tot Múzeum és a fehérvárcsurgói Amerigo Tot Emlékhely őrzi. Művészeti sokoldalúságát jelzi, hogy 1960 és 1970 között több filmben is alkalmi szerepet vállalt: feledhetetlen karakteralakítást nyújtott Michael Corleone névtelen testőreként a Keresztapa II, valamint A legszebb feleség és a Pulp című filmekben is.
Amerigo Totról a Ludwig múzeum nemrég rendhagyó emlékkiállítást rendezett (kiállításkritikánkat lásd: itt)