A nagy látomásokban gondolkodó képző- és filmművész Peter Greenaway egy médiainstallációt tervez Leonaro da Vinci Utolsó vacsorája alapján egy New York-i kiállítóhelyen, a Park Avenue Armoryban. A színházi illúziókkal valamint fény- és hanghatásokkal operáló installáció egy változó audio-vizuális környezetet teremt, amely új módot kínál a reneszánsz mestermű befogadására.
A mű része a milánói Santa Maria Delle Grazie kolostor refektóriumának másolata, az eredeti freskó nagy felbontású, teljes méretű kópiájával. „Peter Greenaway az élmények megkoreografált során vezeti végig a látogatókat, egy hihetetlen multimédia álomban dekonstruálva és rekonstruálva Leonardo mesterművét” – mondta Rebecca Robertson, a Park Avenue Armory vezetője.
A művész teljesen új technológiát használt a festménymásolat képének és textúrájának precíz visszaadására. A fények és a hangok segítségével életre kelti a freskót és a műalkotás történeti kontextusát. A körülbelül negyven percig tartó utazás során a néző először a reneszánsz remekmű klasszikus elemeiből készült kollázzsal találkozik, majd beléphet a refektórium méretarányos klónjába, ahol látható a művész által újrateremtett freskó is.
Greenaway Utolsó vacsorája egy tíz részesre tervezett sorozatnak a része, amelyben a művész a művészettörténet legnagyobb remekműveit dolgozza fel a multimédia eszközeivel, friss szemmel tekintve az unalomig ismert művekre és lehetőséget teremtve a klasszikus és modern technikák közti párbeszédre. Peter Greenaway 2006-ban indította útjára a sorozatot, elsőként Rembrandt Éjjeli őrjáratát dolgozta fel, majd 2008-ban rendezett egy egynapos bemutatót Leonardo Utolsó vacsorájából Milánóban, végül Veronese Kánai menyegzője előtt hódolt a 2009-es velencei biennále alkalmából. A New York-i Utolsó vacsorára december 2. és január 6. között kerül sor a Park Avenue Armoryban.
Képgaléria: itt