A világ filmiparában időről időre feltűnnek olyan alkotások, amelyek nem, vagy nem csak a színészi játék, a történet vagy a zene miatt válnak emlékezetessé, hanem a díszlet, a forgatási helyszínek, a történet helye is kiemelkedő szerepet kap. Időnként maga a ház, a hely vagy egy egész város válik egy-egy film főszereplőjévé. A Film-térről lesz szó január 11-én, csütörtökön 19.30-tól a KÉK-ben megrendezésre kerülő előadásokon (Helyszín: VII. Nefelejcs utca 26.).
A város-filmek terén az ív meghúzható akár a múlt század elejének kísérleti filmjeitől (Ember felvevőgéppel – Dziga Vertov, 1929) Fellini Rómá-ján (1972) keresztül Jancsó Miklós újabb filmjeiig, ahol a város terei, ikonikus helyei szinte a színészekkel egyenrangú szerepet játszanak. De a Stalker (Andrej Tarkovszkij, 1979), a Tuvalu (Veit Helmer, 1999), a Meteo (Monory Mész András, 1990) kapcsán is minduntalan felmerül a helyszín, a film által használt vagy teremtett tér kérdése, és hosszan folytathatnánk a sort. A film és a benne megjelenő épített környezet állandó kölcsönhatásban van, legyen szó a film által létrehozott új, vagy általa átértelmezett terekről, helyekről, vagy a hely által a filmhez adott, gyakran nem is kevés jelentéstöbbletről. Hogyan működik ez a folyamat? Hogyan jön létre a film tere? Hogyan formálja át a kétdimenziós vászon a háromdimenziós épített teret és viszont?
Program
• Czirják Pál tart előadást a film-tér felépítéséről, létrejöttéről
Czirják Pál az ELTE esztétika és filmelmélet szakjának végzős hallgatója. 2005 óta az Esztergomi Vitéz János Tanítóképző Főiskola filmterjesztő szakirányának oktatója és a Metropolis folyóirat szerkesztője. Filmes tárgyú írásai a Metropolisban jelentek meg. – forrás: http://www.c6.hu/metropolis
• Asztalos Adrien tart előadást a Taxidermia című film forgatási helyszíneiről
Asztalos Adrien díszlettervező, szcenikus, látványtervező. Színházi munkái mellett Pálfi György A hal és – a 2006-os Filmszemlén Látványtervezői díjat kapott – Taxidermia c. filmjeiben dolgozott díszlet- és látványtervezőként.
Az előadások utáni beszélgetés további meghívottja:
• Vámos Dominika
Vámos Dominika építész, 1996-tól 2001-ig az Alaprajz és az ARC” építészeti folyóiratok szerkesztője. Madzin Attila munkatársa volt a Molnár Farkas életpályájáról 2000-ben készült, A Bauhaustól a Szentföldig című film készítésében. Jelenleg a MOME DLA kurzusának hallgatója, ahol film és építészet a választott témája.
moderátor: Szemerey Samu
A sorozat kurátora: Kiss Ida és Kovács Gergely