A karneváli szezon ugyan már véget ért, Madrid azonban még mindig a szamba ritmusára mozog. Az ok egyszerű: a napokban vette kezdetét a legrangosabb spanyol kortárs művészeti vásár, az ARCO. A rendezvény díszvendége pedig ez alkalommal nem más, mint Brazília.
A február mindig izgalmas hónapnak számít a spanyol művészeti színtéren, az ARCO idején ugyanis többszáz galéria ad randevút egymásnak Madridban és városszerte nyílnak a vásárhoz szorosan kapcsolódó témájú kiállítások. De beszéljenek a számok: az idén 29 ország 224 galériája vesz részt az eseményen, amelyet az új, tágasabb csarnoknak köszönhetően az eddigiekhez képest kétszer akkora alapterületen, 50.000 négyzetméteren tartanak meg. A spanyol galériák aránya 30 százalékot tesz ki. A szervezők a vásár hat napja alatt csaknem 200.000 látogatóra számítanak.
Az idei ARCO azonban – a szokásos jó hangulattal ellentétben – korántsem békés körülmények között indult. A galériákat értékelő és a részvételről döntő bizottság az ősz folyamán a minőségre hivatkozva több mint 20 spanyol jelentkezőt, köztük számos ARCO-veteránt utasított vissza, és helyettük inkább külföldi galériák megjelenését támogatta. A polemikus döntés szakmai körökben nagy vihart kavart, és még ma is napirenden van a kérdés, vajon helyes-e a vásárvezetés által képviselt, a rendezvény nemzetközi jellegének erősítésére irányuló törekvés vagy inkább a spanyol galériáknak kell-e bemutatkozási lehetőséget biztosítani. Mások a szelektáló bizottság összetételét és a kiválasztás szempontjait kérdőjelezik meg. A szervezők szerint azonban a helyi kiállítók aránya még mindig jelentősen meghaladja a világ vezető művészeti vásárain megszokott szintet. A kizárt galériák természetesen hangot adtak nemtetszésüknek. Erre reagálva a spanyol Kulturális Minisztérium és a problémában leginkább érintett Andalúzia és Valencia Tartomány várhatóan nem bonyolít vásárlást az ARCO-n. A galériák ennek következtében mintegy 4 millió eurós bevételtől eshetnek el. Emellett némelyik kizárt galéria a rendezvénnyel egyidőben saját kiállítótermében állítja fel standját, míg Valenciában többen ”Stands Off ’08” címmel ellenvásárt tartanak. Ez a tendencia minden bizonnyal tovább erősíti majd a most harmadik alkalommal megrendezett Art Madrid vásár pozícióját is, amelyet szintén a napokban 80 galéria (köztük 59 spanyol és 21 külföldi) részvételével, 4.500 négyzetméteren bonyolítanak le. Itt öt nap alatt 30.000 látogatóra és mintegy 25 millió eurós bevételre számítanak a szervezők.
Most azonban térjünk vissza az ARCO-hoz. A főszereplő Brazíliát 100 művész részvételével 32 galéria képviseli, amelyeket két kurátor, Moacir dos Anjos és Paulo Sérgio Duarte választott ki. A standokon megtekinthetjük a dél-amerikai ország nemzetközileg legismertebb művészeinek munkáit, de mellettük helyet kapnak a fiatal tehetségek alkotásai is. Ízelítőnek néhány a nagy nevek közül: a fotóművész Vik Muniz, az elektronikus művészettel foglalkozó Eduardo Kac, a szintén fotós Rosângela Rennó és a videoművészetben úttörőnek számító Leonora de Barros munkái szerepelnek a kínálatban. A fiatalok közül a fotóművész Cao Guimarãest, a videomunkákat készítő Mariana Manhãest, a rajzoló Fabiano Gonpert és a festő Rodrigo Andradet emelhetjük ki. Brazília azonban nemcsak a vásáron van jelen, hanem Madrid fontosabb kiállítótermeiben is bemutatkozási lehetőséget kap. A Reina Sofía múzeum José Damasceno installációinak ad otthont, amelyeket a művész az épület homlokzatán, valamint a folyosókon, a múzeum boltjában, a lépcsőházban, a könyvtárban vagy éppen a kertben helyezett el. Az intézmény emellett a ”Braaaasiiiil” címet viselő programsorozat keretében hat héten át brazil filmeket és videokat vetít, valamint koncerteknek és performanszoknak biztosít helyet. A Casa de América termeiben a fotóművész Miguel Rio Branco felkavaró képei láthatók. Az Alcalá 31 kiállítóterem a São Paulo-i Modern Művészeti Múzeumban kétévente megrendezett ”Panorama da Arte Brasileira” című kiállítás 30. kiadásába enged betekintést. A Conde Duque kulturális központ a Rio de Janeiro-i Modern Művészeti Múzeumban letétbe helyezett Joaquim Paiva brazil kortárs fotógyűjtemény darabjaiból válogat, míg az egykor víztoronyként üzemelő, ma kiállítóteremmé átalakított Canal de Isabel II épületében Eder Santos helyspecifikus installációját láthatjuk, hogy csak néhányat említsünk a programok közül. A vásár újdonságai közé tartozik idén az ARCO40 terület, ahol fiatal feltörekvő művészek és galériák mutatkozhatnak be. Itt a standok egységesen 40 négyzetméter alapterületet kaptak és galériánként maximum 3 művész munkáit állíthatják ki. Szintén új elemnek számít, hogy ez alkalommal performanszok is szerepelnek a rendezvény programjában.
Az ARCO megtekinthető: 2008. február 13-tól 18-ig, Madrid, IFEMA vásárközpont