Kulturális misszió, vagy üzleti vállalkozás? Mi a múzeum, ha kortárs képzőművészetet mutat be? Ehhez a kulturális termékhez gyakorlatilag ugyanolyan marketingfogások tartoznak, mint amilyeneket a kereskedelemben lépten-nyomon tapasztalunk.
Ma már a magas minőségű művészetet sem lehet úgy prezentálni, hogy arra magától betóduljon a közönség. Egy kiállítás létrehozása ugyanolyan folyamat végeredménye, mint amikor valamilyen terméket vezetünk be a piacra. A magyar muzeológia és kiállításszervezés a Monet és barátai elképesztő sikere során tapasztalhatta meg, hogy megy ez.
Kossuth Rádió / Gondolat-jel (2004. június 27.; 2004. június 30., szerda 21:20 )
A teljes beszélgetés elolvasható: http://www.radio.hu/read/95583
És most, a decemberi nagy francia festészeti kiállítással azt is meg akarja mutatni, hogyan lehet ezt tökéletesíteni, és fokozni. A sikerhez, amelynek a végén kulturálisan gyarapodó elégedett százezrek vannak, sok minden hozzátartozik. Csak zárójelben, a jó művek megtalálása a szükséges feltételek egyike, ehhez jön a hatásos marketing.
A múzeumoknak Magyarországon is aktivizálódniuk kell ahhoz, hogy az érdeklődés fókuszába kerüljenek, és ne szoruljanak a perifériára. Szipőcs Krisztina, Nemes Attila és Mihály Mária olyan múzeumi és kommunikációs szakemberek, akik felismerték a nagy kihívást.
Nemes Attila szerint az lenne az ideális arány, ami a New York-i MOMA-ban van, ahol négy muzeológus és negyven marketingszakember dolgozik; de lehetne még sok ilyen kisebb-nagyobb intézményt sorolni a világban. Ennek az iparágnak ugyanúgy megvannak a maga nagy fegyverei, megvannak a maga nagy stratégiái, sőt ma már kifejezetten múzeumépületeket is marketingstratégiák alapján építenek fel. Ennek tipikus példája lehet Bilbao – egy várost hogyan lehet egy múzeum által vonzóbb turisztikai célponttá tenni.
Szipőcs Krisztina úgy érzi, Nyugaton annyival könnyebb a múzeumok helyzete, hogy nem kell megküzdeniük az evidenciákkal. Magyarországon, ha kiírunk egy nevet az óriásplakátra, például, hogy Bruce Nauman, akkor nem tudja senki, hogy kiről van szó. Hiába hozzák ide a legnagyobb nyugati világsztárt, az emberek nem fogják tudni, hogy kiről van szó, tehát itt el kell telni egy bizonyos időnek ahhoz, hogy az emberek megismerjék, főleg a kortárs művészek nevét, tisztában legyenek azzal, hogy ezek értékes dolgok, ne azt érezzék, hogy becsapják őket, amikor megnéznek egy ilyen kiállítást.