aP: Hogyan született a közös kiállítás ötlete, és hogyan találtatok rá erre a helyszínre?
Judit Nem’s (J.N.): A konkrét, geometrikus művészet nyelve nemzetközi, az irányzat mellett elkötelezett alkotók nagyon sok közös tárlaton vesznek részt, többnyire jól is ismerik egymást. Ezért merült fel bennem a gondolat, hogy a következő kiállításomra hívok egy „vendégművészt”, ami egyébként rendszeres gyakorlat a Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesülethez (OSAS) tartozó alkotók esetében. Joséval először a konkrét művészet egyik „szentélyében”, a Zürich melletti Max Bill Hausban találkoztunk, de addigra a műveit reprodukciókról már elég jól ismertem és úgy gondoltam, hogy a munkáink között egy közös kiállításon izgalmas párbeszédet lehetne kialakítani. A helyszín pedig már szinte magától adódott, tekintve, hogy az elmúlt évben szoros kapcsolat alakult ki az OSAS és a Három Hét Galéria között, ami első két évének útkeresése után a geometrikus absztrakt, konkrét-konstruktív művészet bemutatása mellett kötelezte el magát.
aP: José, Magyarországon korábban csak az OSAS egyik 2014-es csoportos kiállításán szerepeltél a Vasarely Múzeumban, ezért itthon még viszonylag kevésbé ismert a pályád. Hogyan jutottál el a geometrikus művészetig?
José Heerkens (J.H.): Először magáig a művészetig kellett eljutnom, ami nem is volt olyan egyszerű, mert a kisvárosban, ahol felnőttem, ez igazán nem számított megszokott pályaválasztásnak. De én már egészen fiatalon éreztem, hogy semmi más nem áll hozzám olyan közel mint a képzőművészet. Végül a hertogenboschi Királyi Művészeti Akadémiára jelentkeztem, ahol 1984-ben végeztem. A diplomám tehát megvolt, a neheze, a saját utam megtalálása persze csak ezután jött. Akkoriban férjemmel együtt nagyon sokat utaztunk és végül az egyik ilyen, Ausztráliában tett hosszabb út mutatta meg számomra a követendő irányt. A hatalmas tereket, a végtelen horizontot látva az egyik pillanatban úgy éreztem, itt nincs semmi, de a másikban már meg voltam győződve, hogy itt minden van! Az a bizonyos vonal a horizonton – ha akarom: semmi; ha akarom: minden. Hazatérve pontot tettem addigi munkásságom végére, rázártam az ajtót és mindent elölről kezdtem. Korábban expresszív munkákat készítettem, de nagyon sok volt bennük a véletlenszerűség, az esetlegesség, amit én sosem szerettem. Ausztrália után megértettem, hogy csak színekre és egyenes vonalakra, vízszintesekre és függőlegesekre van szükségem, ezekkel meg tudom teremteni a tereket is. Sokáig a színeim is „ausztrál színek” voltak, ezeken később túlléptem és azt tudtam mondani, hogy magam mögött hagytam Ausztráliát, de a tanulságai máig elkísérnek. Ma egy kistelepülésen élek, ahol művészeti szcénáról nemigen beszélhetünk, de azért idővel itt is sokan megtaláltak és felfigyeltek a munkáimra. Külföldről talán még inkább mint Hollandián belülről és így lassan beindult a nemzetközi karrierem. A fontos állomások között említem az amerikai Josef és Anni Albers Alapítvány féléves rezidenciaprogramján való részvételt vagy az együttműködést a Judit által már említett Max Bill Haus-szal, a kapcsolatot Bill özvegyével, Angela Thomas-szal.
José Heerkens a Mark Rothko Center műtermében (Daugavpils, Lettország). Fotó: Martine Lafon, a művész jóvoltából
aP: Egy közös kiállítás nyilván feltételez egy közös hullámhosszt. Mi az, amit a leginkább értékeltek a másik művészetében?
J.N.: José munkáinak egyik izgalmas sajátossága, hogy alapként mindig a vászon eredeti színéből indul ki, úgy alapoz, hogy ez a szín ne változzon meg. Ez állandó „kályhát” jelent, fix pontot a színskáláján, s egyúttal egyfajta természetközeliséget is kifejez. Josénak ezt az adott állandó színt minden munkáján sikerül jó egyensúlyba hoznia a színvilágára jellemző többi, mindig nagy műgonddal kiválasztott színnel. Én ugyanígy természetes anyagot, fát használok munkáimhoz.
J.H.: Nekem nagyon imponál Judit kitartása, ahogyan halad az útján, továbbá az a dinamizmus, az az erő, ami sugárzik a műveiből. Itt vagyok, ez vagyok én – mondja a munkáival. És ha már a közös hullámhosszt említetted: azt hiszem, egyformán gondolkodunk a tér szerepéről, jelentőségéről, funkcióiról, még akkor is, ha azt eltérő módon hozzuk létre. Judit ki is lép a térbe, míg én csak a színekkel teremtem meg a teret.
aP: Nem is foglalkoztat a harmadik dimenzióba kilépés?
J.H.: Nem, de ez nem valamiféle elvi elutasítás, az embernek nyitottnak kell maradnia. Egyetemista koromban kísérleteztem ezzel és folytatni fogom, amint úgy látom, hogy a harmadik dimenzió hiánya akadályozza a továbblépést. Idáig nem volt ilyen érzésem. A színeket és az egyenes vonalakat használva nem érzem úgy, hogy ez a minimálisra redukált eszköztár korlátozná elképzeléseim megvalósítását. A teret keresem, de a festményeimben meg is találom. De persze eljöhet az az idő is, amikor ezt már nem így látom majd. Most azt vallom, amit a legtöbb geometrikus művész: „A kevesebb több”. Ezekben a vonalakban egy kicsit benne van a holland táj is; a síkság adja a vízszintest, a fák a függőleges vonalakat.
aP: Van a színeknek vagy a vonalaknak hierarchiája, fontossági sorrendje?
J.H.: Nincsen, mindegyik egyformán fontos. A színek mondják meg nekem, mit kell tennem. Csak annyi a feladatom, hogy megértsem őket. Nagy harcokat vívunk, amikor leülök a vászon elé és megszűnik számomra a külvilág.
José Heerkens: „Down the Wind”, olaj, vászon, 60 x 60 cm. Fotó: Willem Kuijpers, a művész jóvoltából
aP: Judit, Te is új, az elmúlt néhány évben készült munkákat állítasz most ki. Legutóbbi beszélgetésünkön azt mondtad, egy út kezdetén vagy. Hol tartasz most ezen az úton?
J.N.: Biztosan hozzátettem akkor is, és így látom ma is, hogy az út az, ami igazán érdekes és a cél nem is definiálható pontosan előre. Én továbbra is permutációban, sorozatokban gondolkodom. Ez azt jelenti, hogy folyamatosan elágazásokhoz érkezem, a munka során állandóan meg kell válaszolnom a merre tovább kérdését és korrigálnom is tudni kell, ha valamelyik irány nem bizonyul járhatónak. Nem gondolom, hogy ezt a kutatást valaha is lezártnak lehet majd tekinteni, s ez nem is lenne jó, hiszen mit csinálnék akkor másnap? A haladás mozgás, de olyan mozgás, ami nem távolít el a korábbi művektől, inkább abban segít, hogy új szemszögből lássam őket.
aP: A tárlat négy nő együttműködésében jött létre, hiszen a kurátori feladatokat Maurer Dóra vállalta magára, s Bódis Andrea személyében a Három Hetet is hölgy vezeti. Az alkotók neme ráadásul a tárlat címében – Konkrét nők – is megjelenik. Mennyi ebben a tudatosság és mennyi a véletlen?
J.N.: A cím később született, és az is véletlenül alakult úgy, hogy a történet valamennyi szereplője nő. Josét én nem azért választottam kiállítótársnak, mert nő, hanem a munkái alapján. Annyiban viszont talán mégsem véletlen ez a felállás, hogy tükrözi a nők növekvő súlyát, szerepét a kortárs művészeti szcénában.
Judit Nem’s. Fotó: Judit Nem’s, a művész jóvoltából
aP: José, a munkáidat Németországtól Kínáig, az USÁ-tól Ausztráliáig már négy kontinens számos országában bemutatták. Tapasztaltál fogadtatásukban érdemi regionális, vagy akár országokra lebontott különbségeket?
J.H.: Igen. Bármennyire is globális ez a nyelv, tapasztalataim szerint a leginkább Európában beszélik, ezért úgy érzem, hogy én jól passzolok Európához. Különbségek persze Európán belül is vannak, én a munkáimmal talán Németországban érzem magam a leginkább otthon. A geometrikus művészetnek nagyon mély gyökerei és hagyományai vannak hazámban, Hollandiában is – elég, ha a De Stijl-re gondolunk. A nagy mesterek, Piet Mondrian vagy Theo van Doesburg ma is osztatlan elismerésnek örvendenek, de a fiatalabb nemzedékeket talán már kevésbé érinti meg ez az irányzat.
J.N.: Hasonlóak az én tapasztalataim is. Azt hiszem, azokban az országokban erősebbek a geometrikus művészet pozíciói, ahol erős a gondolkodásmódot is meghatározó matematikai háttér. Ez a helyzet a José által említett Németországban, vagy Svájcban, vagy akár Magyarországon is. Azokban az országokban viszont, ahol inkább a filozofikus és nem a matematikai megközelítés a jellemző, például Franciaországban, ez a fajta művészet kevésbé népszerű. A befogadás gátjai lehetnek a nagyon eltérő művészeti hagyományok is. Ezt tapasztaltam Japánban is, ahol ma is nagyon erősen él a kalligrafikus művészet, ennek a falát nehéz áttörni.
aP: A fogadtatás tehát eltérő, de érzékelhető-e különbség magában a geometrikus művészetben, például a kelet- és a nyugat-európai alkotók között?
J.H.: Erről egymás között is sokat szoktunk beszélgetni. Én úgy gondolom, hogy ilyen különbségek jól tetten érhetők, magam legalábbis látni vélem őket. A kelet-európai geometrikus művészet főleg a formáról, a szerkezetről szól, míg a nyugat-európai inkább a térről. Persze a térnek, vagy a színeknek is meg kell találni a formát, ám ez a forma a nyugat-európaiak számára kevésbé fontos.
Judit Nem’s: SIGMA, 2013, 49 x 22 x 5 cm, fa, akril. Fotó: Sarkantyu Illés, a művész jóvoltából
aP: Hogyan látjátok a geometrikus művészet iránti érdeklődés, műgyűjtői kereslet alakulását napjainkban?
J.N.: A geometrikus művészet sosem tartozott a mainstreambe, a gyűjtői divatok által gyorsan felkapott, majd ugyanilyen gyorsan ejtett irányzatok közé. Ennek a ténynek több a jó oldala mint a rossz; nagyon sok olyan irányzatnál bizonyul hosszabb életűnek, amelyek lehet, hogy egy ideig jóval népszerűbbek voltak, de mára már eltűntek, vagy jelentéktelenségbe süllyedtek.
J.H.: A mai világban a gyorsan ható dolgoknak több az esélyük a befogadásra. Egy hollandiai felmérés szerint a múzeumlátogatók ma átlagosan 10 másodpercnyi figyelmet fordítanak egy-egy műtárgyra. Úgy gondolom, hogy a geometrikus munkák ennél többet igényelnek; a „fast-looking” helyett „slow-looking”-ra van szükségük.