Az itáliai reneszánsz mester neve még azok számára is ismerős, akik még soha nem lépték át a küszöbét egyetlen múzeumnak vagy képtárnak. A Dávid-szobor, vagy a Cappella Sistina mennyezetfreskói a világ legismertebb műalkotásai közé tartoznak. Nem csoda, ha nagy várakozás előzte meg az Albertina november elején megnyílt kiállítását.
Az Egy géniusz rajzai már címével jelzi, miféle látványosságra számíthat a nagyérdemű. A bemutatott több mint száz rajz szinte mindegyike alakot, emberi testrészt ábrázoló vázlat vagy tanulmány. Ezek saját használatra, nem a publikum számára készültek, de pont ez az érdekes, mivel az alkotás folyamatának gyökeréhez juthatunk el. A rajz volt Michelangelo festői, szobrászati és építészeti tevékenységének az alapja.
Keresztre feszített Krisztus, repülő angyalok, fej- és kéztanulmányok, a Medici síremlék tervei, férfiaktok és háttanulmányok sorakoznak a falakon, egy-egy nagyobb téma köré csoportosítva. Szerencsére a kiállítás rendezői nem elégedtek meg a rajzok puszta bemutatásával. Monitoron követhető nyomon, hogy a rajzok egyes részletei miként illeszkednek olyan híres kompozíciókba, mint a Sixtus-kápolna és az Utolsó ítélet freskói.
Tanúi lehetünk a Giotto és Masaccio után készített Cascinai csata rekonstruálásának is. A Palazzo Vecchio tanácstermének díszítésére tervezett falikép soha nem valósult meg, kartonja elveszett, így csak rajztöredékek és másolatok után tudjuk elképzelni. Szintén videón követhető nyomon Michelangelo rajztechnikája és a korabeli papírkészítés. A polihisztor művész érzelmi világába enged betekintést a Tommaso de’Cavalieri számára készült rajzok, melyek levelek és szonettek mellett, a fiatal római nemesifjúhoz fűződő gyengéd kapcsolatról adnak számot.
A kiállítás installációjának részét képező néhány nagyméretű szobormásolat és festmény közül kiemelkedik Rubens Léda hattyúval című alkotása, mely Michelangelo kompozíciója után készült. Az eredeti tempera képet 1530 körül alkothatta az olasz mester, valószínűleg I. Alfonso d”Este ferrarai herceg ösztökélésére. Michelangelo a képet és annak kartonját (a mű papírra készült méretarányos rajzát) több más munkájával együtt Antonio Mini nevű asszisztensének adta, hogy Franciaországi utazása alkalmával megbízásokat szerezzen számára. A kép a Fontainebleau-i kastélyba került, ahol később megsemmisült. Rubens 1598 és 1602 között festett alkotása valószínűleg Michelangelo kartonja vagy annak Mini által készített másolata alapján készült. A kiállításon a kompozíció egy korábbi (1530–1560), ismeretlen alkotó festményváltozatában is szerepel. Szerencsére, Michelangelo Léda fejhez készült vázlata a mai napig fennmaradt és a tárlat legszebb rajzai közé tartozik.
A bécsi kiállításnak egy intim, de egyben látványos eseményt sikerült varázsolnia Michelangelo rajzainak bemutatásával. Az Albertina plakátjára nyugodtan kiírható az ismert reklámszlogen: Küldetés teljesítve!
Albertina, Bécs
2010. október 8. – 2011. január 9.