Az avantgárd magángyűjteményekbencímmel új kiállítás-sorozatot indít el a Kassák Múzeum.
A sorozattal arra szeretnék ráirányítani a figyelmet, hogy az avantgárd történetének feltárása kapcsán nem elég végignézni a közgyűjtemények ide vonatkozó anyagait.
Ahhoz, hogy az avantgárd törekvésekről minél teljesebb képet kapjunk, a kortársak visszaemlékezéseit, családi fotókat és dokumentumokat, valamint magángyűjtemények sokszor rejtett értékeit is meg kell ismerni.
Az avantgárd művészeti gyakorlatának és gondolkodásmódjának egyik következménye a múzeumi gyűjteményekbe került anyag töredékessége. A művészet történetében ekkor tűntek fel az első esemény alapú kezdeményezések, ekkor szerveződtek a társadalmi valóság átalakítását célzó akciók. Propaganda-matinék, „gépromboló” táncestek és kóruselőadások zajlottak lakásokban és ideiglenes színházakban, amelyek utólagos felderítése valódi elhivatottságot, a téma iránti rajongást igényel.
Azt sem felejthetjük el, hogy az avantgárd több iránya elvi ellentétben állt a gyűjtéssel és a múzeum intézményével, hiszen a művek életközeliségre, társadalmi befolyásra törekedtek. A műtárgyak korlátozott számában a hagyományos műformák háttérbe szorulása is közrejátszik, többek között manifesztumok, montázsok, reklám és díszlettervek kérnek maguknak helyet.
Elsőként a tízes évektől a negyvenes évekig tartó időszak modern művészetének a legszélesebb körű dokumentumait magába foglaló Kiss Ferenc-gyűjteményt mutatják be.