Richard Stankiewicz (1922-1983) az absztrakt expresszionisták közé sorolt, lengyel származású amerikai művész az elsők között alkotott szobrokat ócskavasból, kidobott tárgyakból, utcai szemétből. Erős kompoziciós készségről és formaérzékenységről árulkodó művei egyszerre idéznek ősi, törzsi kultúrákat és mai, városi életérzést. Szenvedéllyel kutatta a talált tárgyakban rejlő lehetőségeket, kombinálta a figuratív és absztrakt művészetet, segített létrehozni az assemblage műfaját. Egyedül dolgozott, konokul őrizte magányát. Még a saját kiállításai megnyitóira sem szívesen ment el. Nem olvasta a munkáiról szóló kritikákat, kerülte a művésztársaságot. Nem akarta, hogy mások gondolatai, eredményei befolyásolják. Hegesztett, forrasztott, préselt, ragasztott, szegecselt, kovácsolt, gyalult, esztergált – saját hibáit elemezve tanult meg tucatnyi mesterséget. A Massachusetts állambeli Huntingtonban lévő farmján valóságos ócskavastelepet halmozott fel. Furgonjával járta a vidéket, kidobott hűtőszekrényeket, gépalkatrészeket, autóroncsokat, pléhdarabokat, konzervdobozokat gyűjtött. Nem gyártott elméleteket, irtózott az okoskodástól. Nem szívesen beszélt a műveiről. Büszke volt erős izmaira, olaj- és rozsdafoltos overáljára, sebhelyeire, kérges tenyerére. Helyi mesteremberekkel, kétkezi munkásokkal barátkozott, s gyakran előfordult, hogy a műhelyébe látogató, műveiből vásárolni akaró gyűjtőket elkergette. A kortárs művészetek ismerete nélkül, a más művészekkel való kommunikációtól elzárva, csaknem egy évtizeddel megelőzte Jean Tinguely hasonló kísérleteit Európában. Anélkül, hogy munkájának úttörő jellegével, fontosságával tisztában lett volna, összekapcsolta a francia új realizmust és annak amerikai ellenpárját, utat nyitva a pop artnak, és más, az 1960-as években indult, radikális művészeti irányzatoknak, példát mutatva, többek között Jasper Johnsnak, Alfred Leslie-nek, Robert Rauschenbergnek és Claes Oldenburgnak. A New York-i Zabriskie galériában most négy, őrszemekhez hasonlító, 1950 és 1970 között készült szobra látható.