Ma minden bizonnyal a művészeti vásárok fénykorát éljük, és pillanatnyilag senki sem képes megjósolni, lesz-e még ennél is fényesebb vagy éppen ellenkezőleg, veszít majd a ragyogásból. A tavalyi év végén az Art Basel Miami Beach (ABMB) művészeti vásár 4–5 napja alatt rekord számú szatelit vásárt regisztráltak. A gyakorlott vásárlátogatók számára már az év folyamán nyilvánvalóvá vált, hogy nemcsak a művészeti vásárvárosok száma szaporodott, de egy jelentősebb városon, művészeti központon belül ma már természetes, hogy 4–5 vásárt is rendeznek egy időben. A csúcs még is Miamiban dőlt meg, ahol a nagyhal vonzáskörében összesen 14 vásár (tavaly 8) – így több, mint 700 galéria – versengett a közönségért. A magas szám ellenére folyamatos volt a látogatottság és számottevő az értékesítés is. Ezek a szatelit vásárok a nagyvásártól lényegesen kedvezőbb befogadó készséggel, alacsonyabb részvételi költséggel, és a művek árának tekintetében pedig barátságosabb árfekvéssel rendelkeznek. Itt elsősorban a kísérletező szellemű, fiatal és a karrierjüket építő művészeknek, esetleg kezdő galériáknak biztosítanak vásári lehetőséget, de jelentős a karrierjüket már megalapozott művészek szereplése is. A magas szám ellenére mindegyik vásár rendelkezik saját karakterrel, specialitással. A résztvevők számát illetően, pedig jelentős az eltérés, a galériák 15-85 közötti számban szerepelnek egy-egy vásáron.
Miamiban a kis vásárok egy része a Miami Beach-en, az ABMB közelében az Atlanti óceánnal párhuzamos Collins sugárúton és környékén összpontosult, és egy kivételével hotelekben mutatkozott be. A legnagyobb népszerűségnek az Aqua Art Fair örvendett, amelynek 43 galériája egy átriumra nyíló, körfolyosós, azonos nevű szálloda földszintjén és első emeletén kapott helyet. A résztvevőket illetően az egy évvel korábban még a seattle-i galériák miami-i megjelenését forszírozó vasár, újabban már az egész észak amerikai térségre is kiterjesztette vonzáskörét.
A közeli, egy éve nyílt The Catalina Hotelban két vásár is debütált. A Bridge Art fair 67 galériája szintén az amerikai galériákra koncentrált, legyen az idősebb vagy alig néhány éves. A kisebb, csak 18 galériát magába fogadó Flow vásár, pedig olyan kiállítókat hívott meg, akik a környezetükben a kortárs művészet felkarolását illetően elsőként szerepeltek. A INK Miami vásár pedig a Suit Dorchester apartman hotelban nyílt, ahol 15 kiállító az ismert művészektől magas kvalitású grafikai műveket kínált az ebben a műfajban otthonos gyűjtők részére. A strandhoz közel a The Cavelier Hotel szobáiban rendezték a Pool vásárt, amely 24 kiállítónak nyújtott bemutatkozásra lehetőséget. Itt elsősorban olyan művészek szerepeltek, akik nem rendelkeznek galériával, saját magukat reprezentálják, de jelen voltak a kortársművészet műkereskedői, művészközvetítők, kezdő galériák, művészcsoportok és még non-profit szervezetek is. A DIVA Miami (Digital és Videó Művészet) vásárlánc ez alkalommal a hotel szobák helyett igen kellemes hangulatban, közvetlenül a strandon, a kiállítótérré aranzsált hajókonténerekben kapott helyet, itt 24 nemzetközi galéria szerepelt.
A vásárok másik lokációja, Miamiban, az utóbbi néhány évben intenzív ingatlan és művészeti befektetések fénykorát élő Vynwood galéria negyedben volt. Ez az ipari épületekben, raktárházakban gazdag, egyébként gyéren lakott környék ma közel negyven galériának, projekt room-nak ad otthont és folyamatosan nyílnak az újabb kiállítóterek, magángyűjtemények bemutatótermei is (Rubell család gyűjteménye, Margulies Gyűjtemény, CIFO Art Space), sőt még a Miami Kortársművészeti Múzeum (MOCA) is működtet itt egy galériát (MOCA a Goldman Raktárházban). Az öt vásár és az ABMB közötti forgalmat szervezett buszjáratok bonyolították, vagy a vállalkozó kedvűek a galériákat is útba ejtve járták a kietlen utcákat. Itt mutatkozott be a Miamiban már hatodik alkalommal megrendezett NADA (New Art Dealers Allience) művészeti vásár, amely a filmstúdióknak épített tágas épületben, kellemes, pihenésre alkalmas kertben várta a közönséget. A vásár eredetileg az Új Amerikai Galériák Szövetségébe tartozó kiállítók részére alakult, de ma már nemzetközi társait is fogadja. Ez a fórum a 81 galérián keresztül a karrierjük kezdetén járó művészekről, a legfrissebb trendekről igyekszik képet alkotni. A másik, szintén népszerű vásár a 84 kiállítót befogadó a ScopeMiami, amely szintén egy vásárlánc része, és negyedik éve szerepel Floridában; idén először költözött ki a szálloda szobáiból egy ideiglenesen felállított sátorba. Már a kezdetektől a nemzetközi galériákat képviseli, jellemzője, hogy egyéni, illetve tematikus kiállításokat is bemutat, és a standokon kísérletező szellemű művek és kevésbé hagyományos műfajok is szerepelnek. A PULSE Miami vásár a feltörekvő és a karrierjüket már megalapozott, ismert művészek prezentálását vállalta fel. Idén, a kiállításra rögtönzött sátorban 52 nemzetközi galéria várta a közönséget. A photo Miami első alkalommal került megrendezésre, de ennek ellenére jelentős szakmai figyelem kísérte. A fotó-, a média- és a video-művészet már ismert és feltörekvő képviselői kerültek bemutatásra. A 43 nemzetközi galéria igen színvonalas, érdekes műveket tárt a látogatók elé. A Zones Art Fair egy raktárházban, a helyi galériáknak és művészeknek kínált kiállítási lehetőséget, a minőséget illetően talán a leggyengébb kivitelben.
A Vynwood környékről Északra a Design District The Moore nevű több funkciós épületében, második alkalommal mutatták be a Design Miami vásárt. A design, ma már a kortárs kultúra a műgyűjtők, műkedvelők életstílusának szerves része. Ezen az igen magas színvonalú vásáron a világ 22 design-galériája és múzeuma mutatkozott be.