Egy nagyszabású kiállítás-sorozat nyitánya tekinthető meg a genf-i Mamco-ban (Musée d’art moderne et contemporain, Kortárs és Modern Művészetek Múzeuma) 2004. október 16-tól 2005. január 16-ig. A ciklus a Mille et trois plateaux (Ezer és három színpad) nevet viseli, és ennek első epizódja a Constellations (Csillagképek), mely 8 kiállításból áll, kitöltve a múzeum 4 emeletének termeit.Igazi csemege ez a kortárs és modern művészetek kedvelőinek, akik kedvükre válogathatnak az igen változatos kínálatból:
Guy de Cointet, Who’s that Guy?
A francia művész (1934–1983) a ’60-as évek végén az Egyesült Államokba költözött, a nyugati partra, Los Angelesbe. Tárgyakhoz való viszonya, munkái a karakterekkel, szövegekkel és színekkel inspiráló hatással voltak a következő generációkra. Műveiből ez az első retrospektív kiállítás Európában, melybe rajzokat (titkosírással készült akvarelleket), vizuális verseket, festményeket, színházi előadásainak díszleteit, filmeket és videókat gyűjtöttek össze a szervezők.
Fabrice Gygi, Mutual Agreement
A lázadó felfogású, genfi illetőségű Gygi főleg nagyméretű ipari alapanyagok (csövek, oszlopok, ponyvák, acéllemezek) felhasználásával készíti nem mindennapi, meghökkentő tárgyait, melyek nagyrészt elfoglalják a múzeum első emeletét, jól illeszkedve a nyers, díszítetlen környezetbe, mint például a betontalapzatra rögzített három fémoszlop bőr „manökenek” társaságában.
William Copley, Au bonheur des dames, 1958–1990
A már elhunyt művész (USA, 1919–1996) a szürrealizmus és Pop art szellemében triviális motívumok felhasználásával alkotott képeit és rajzait a középosztálybeli életvitel és a szexualitás ihlette. Képregényszerű, rendkívül élénk színekkel tarkított művei ironikus humorról árulkodnak, melyet a kritika nem fogadott életében pozitívan.
Peter Downsborough, Films vidéos et éditions, 1980–2004
Az amerikai Downsborough (sz. 1960) már nem először mutatkozik be a Mamco-ban. Mostani kiállítása 1976 óta alkotott filmjeiből és videóiból nyújt ízelítőt.
Az „A place to be” (1977), egyike az elsőknek melyet készített, például egy hosszabb montázs sorozat látszólag össze nem illő helyszínekről és helyzetekről, mint egy new york-i forgalmas kereszteződés, egy üres lakás, egy várakozó nő, mesterkéletlen hangok és párbeszédek, mind szimbolikus megjelenítései az idő múlásának. Filmográfiájának egyéb megtekinthető darabjai a „The Other Side” (1997), „And Align” (1977), „7 come 11” (1980), „Now With” (1983), „Occupied” (2000).
Sarkis, Atelier d’aquarelle dans l’eau
Az ismert török származású művész (Isztambul, 1938) a múzeum megnyitása óta szerepel a kiállítók között. A most sorra került alkotás az „Atelier dans l’eau” (~ Vízképfestő műhely), mely egy tucat 7–12 év közötti gyermek közreműködésével készült. Az átlátszó edényekben többféle színű vízfesték felhasználásával múlékony műveket készítettek a gyerekek a művész irányításával, melyeket fényképen rögzítettek és a műhely falán helyeztek el megtekintésre.
Stéphane Magnin, Thankosmos-index 3 (Mimicry-masse critique)
A „Plateau des sculptures” sorozatának negyedik, befejező művével zárja le a francia művész (Paris, 1965) a 2003 őszén indult alkotás-folyamát. A sci-fi, a 60-as és 70-es évek kultúrája és tárgyai ihlették reciklált anyagokból készített alkotásait.
Petra Mrzyk et Jean-Francois Moriceau, Never Say Never Again
A harmincas éveiben járó francia pár a második emelet falait borította fekete tintával festett hosszú „freskójával”. Közel állva a story-board esztétikájához, egy ingatag univerzum jeleneteit és motívumait fűzik össze, támaszkova a látogató képzelőerejére, hallucinációjára és az abszurditásra.
Yellow Pages et autres projets du Team404, 1997–2000
A Team404 a braunschweig-i Képzőművészeti Főiskolán John M. Armleder (Genf, 1948) vezetésével az ő mindenkori tanítványaiból álló művészeti csoport. Ez az első kiállításuk szülővárosában. A Yellow Pages mintájára telefonkönyvszerűen összeállított nagyszámú alkotásból álló gyűjtemény több száz közreműködő segítségével készült, melyek közt éppúgy megtalálhatók már nemzetközileg is ismert alkotók, mint átlagos főiskolai hallgatók. A felkérés szinte egyetlen kritériuma az volt, hogy a mű férjen el egy A4-es lapon, a felhasznált alapanyagok és módszerek kötetlenek és ezért rendkívül változatosak. Az eredmény egy lenyűgözően érdekes kiállítás, mely külön megér akár több órányi tanulmányozást.
• A kiállítás 2005. január 16-áig tekinthető meg a genf-i Mamco-ban, címe: 10 rue des Vieux Grenadiers, CH-1205 Genf/Geneve, Svájc. Nyitva hétköznap hétfő kivételével 12–18 óráig, hét végén 11–18 óráig.