Italian Cultural Institute, New York
Giovanni Francesco Barbieri (1591-1966) kancsalnak született, ezért falujában, a Bologna és Ferrara között fekvő Centoban Guerniconak, Hunyorgónak becézték. Rajzkészségét korán felfedezték.
17 éves korában a bolognai iskolához tartozó Benedetto Gennari festőművész tanítványa lett. Első festményei Caravaggio összetéveszthetetlen stílusában készültek, noha nem ismerte Caravaggio művészetét, de érezte a stílus aktualitását. Később nagy kortársa, Guido Reni stílusát vette át és fejlesztette tovább. 1615-ben költözött Bolognában, ahol a kor egyik elismert festője, az idősebb Ludovico Carracci „a természet csodájának” nevezte. A barokk egyik nagy mesterévé lett Guernico elképesztő gyorsasággal dolgozott. Első két nagyméretű festményét, a Serra kardinális által megrendelt Éliást hollók táplálják és A filiszteusok elfogják Sámsont című képeket napok alatt festette. Élete során 106 oltárképet, több tucat freskót és másfélszáz egyéb festményt alkotott. Kora egyik legnagyobb művészének, afféle vad, megzabolázhatatlan tehetségnek tartották, aki abban különbözött a többi vad, megzabolázhatatlan tehetségtől, hogy legtöbbször jóval a határidő előtt elkészült a megrendelt művekkel. Olajképei ma a világ leghíresebb múzeumainak büszkeségei. A római Villa Ludovisi mennyezetére festett Aurora című festményét a barokk világlátás csúcsteljesítményének tartják. A New York-i Olasz Kulturális Intézet Guernico című kiállítása a centoi Casa Pannini falaira festett korai freskóit mutatják be. A pusztuló palota 1840-ben elkezdett restaurálása során a megmenthető freskókat vásznakra helyezték át, így szállíthatókká lettek. A képek színei mára megfakultak, de a művész költői ereje így is sugárzik róluk. A Madonnát és gyermekét ábrázoló freskót Guernico nyolc éves korában festette. Melyik mai palotatulajdonos bízna meg egy nyolc éves gyermeket otthona falainak feldíszítésével? A képeken a falusi élet jeleneteit láthatjuk, vadászó, halászó, földjüket művelő embereket, az Édenre emlékeztető, bukolikus tájat átszelő folyót, apró malmot, és a párás levegőn áttetsző hegycsúcsot. A fiatal festő perspektíva és fényérzékelése meghökkentő. Már jóval azelőtt mindent tudott a reprezentációs festészettől, hogy a mesterséget tanulni kezdte volna. A freskók perspektívái tökéletesen illeszkedtek a Casa Pannini architektúrájához, A képeket festett, illuzórikus kőkeretek szegélyezik. Némelyik kép erőszakos jeleneteket ábrázol. Az egyiken medvevadászatot láthatunk. A Struccvadászat című freskón lándzsákkal és hosszú botokkal felszerelt emberek egy óriási madárra támadnak. A Ketrecben harcoló állatok című képen a tömeg állatkert rácsain keresztül bámulja a jókora kutya és egy oroszlán küzdelmét, a sarokban fiatal elefánt teteme fekszik. Öreg, sovány, fehér ló legel az alkonyi tájban, a halál szomorú allegoriája. A freskókon kívül láthatunk néhány apró olajképet is, amelyek közül talán a Szent Katerina misztikus mennyegzője Szent Carlo Borromeo jelenlétében című, Guernico 23 éves korában festett műve a leggyönyörűbb. Hasonlóan meghatóan szép a Veréb Madonnája című kép, Mária ujján apró madár csiripel az anya térdén ülő gyermeknek. A madár lábára kötött zsinór végét a gyermek tartja.