Szerdán 19 órakor nyílik a Pixel Galériában (Millenáris Park, C épület) az az érdekes kiállítás, amely sokkal nagyobb figylmet és kiállítóhelyet érdemelne a magyar képzőművészeti élet részéről. A hullám – új kísérleti filmeket mutat be Kínából. A filmek 1997–2006 között jöttek létre, és ez alatt a 9 év alatt többet fejlődött Kína képzőművészete, mint az európai kortárs művészet 50 év alatt.
Megnyitja: Dr. Hamar Imre, az ELTE Konfuciusz Intézet igazgatója és Li Zhenhua kurátor.
A népköztársaság gazdasági fellendülésével egyidőben, azzal párhuzamosan született meg és kapott szárnyra az, amit ma kínai kortárs képzőművészetnek nevezünk. Az egész világon, beleértve az Egyesült Államokat, Japánt, Ausztráliát, az összes európai országot, tág szemekkel, elképedve próbálták követni a távolkeleti ország robbanásszerű virágzását. Peking, Sanghaj és Guangzhou városa egy évtized alatt szült annyi művészt, teremtett annyi műalkotást, hogy a nyugati művészettörténeti diskurzus hirtelen nagyszabású kiegészítésre kényszerült. Számos európai és amerikai nagyvárosban óriási kiállítások hívják fel a figyelmet a kínai művész-gyárakra. A nemzetközi kortárs műkereskedelmi piac leghatalmasabb képviselői versenyben gyarmatosítják az érintetlen földet. Miért koncentrál mindenki Kínára? Rejlenek-e új képzőművészeti ösvények egy olyan országban, ahol a műalkotások teljesen más jelrendszerekből, a nyugati filozófiától, művészettörténettől függetlenül jönnek létre?
Li Zhenhua, a HULLÁM című projekt kínai kurátora ilyen és ehhez hasonló kérdéseket próbál megválaszolni video-válogatásával. A válogatás, mely 20 kísérleti filmet mutat be, már-már történeti szemlélettel közelíti meg a kínai videoművészet elmúlt tíz évének alakulását, a kínai médiaművészet hajnalától máig. Azért érdemes ilyen rövid idő után is történelemről beszélni, mert stílus, szemlélet, illetve technika tekintetében Kína egy évtized alatt európai lépték szerint 20–40 évnek megfelelő változáson ment keresztül.
A HULLÁM ennek a folyamatnak a sokszínűségét, végletességét hivatott bemutatni. A kiválasztott rövidfilmek jelentős kínai művészek munkái:
1201 (Wang Ning, 2002); BACKYARD-HEY! SUN IS RISING (Yang Fudong, 2001); BEAUTIFUL CLOUD (Zhou Xiaohu, 2001); DANAM (Zhang Dan and Chen Man, 2003); JERK DON”T SAY FUCK (Zhao Liang, 2000); ME (Wu Quan, 2002); MO XI TOWN (Shi Qing, 2003); NEWS DANCE (8GG, 2002); PING PONG (Qiu Zhijie, 1997); SUMMER OF 1969 (Cao Kai, 2002); SING WITH ME (Zheng Yunhan, 2004), és mások.
A kiállítás budapesti bemutatásának ötlete Katarina Sevic és László Gergely kínai tanulmányi útjának eredménye, melynek során lehetőségük nyílt a pekingi képzőművészeti élet számos jeles képviselőivel kapcsolatot teremteni.
Li Zhenhua multimédia-művész, kurátor és producer. 1996 óta munkálkodik a kínai és nemzetözi kortárs képzőművészet és kultúra területén. Legfontosabb eredményei közé tartozik a Beijing Millennium Museum-ban 2002-ben megrendezett „MAAP” Első Nemzetközi Újmédia Fesztivál, illetve a 2004-es Londoni „onedotzero” mozgókép fesztiválnak a Beijing Today Art Gallery-ben való bemutatása. 2005 során négy kínai nagyvárosban megszervezte a brit Barbican Art Centre „Communicate” című utazókiállítását. Ugyanebben az évben Loredana Cozzával és a nápolyi Dongfang University-vel együttműködésben megalapította a „Nápolyi Távolkeleti Filmfesztivál”-t. 2006-ban a CAEP [Complete Art Experience Project] kínai művészcsoport, köztük Li Zhenhua, meghívást kapott a New York-i Rochester University-re. Emellett Li Zhenhua kurátora volt „A hullám” (Kínai kísérleti rövidfilmek 1997-2004) című kiállításnak, amely a minneapolisi Walker Art Centre-ből a nápolyi Dongfang Filmfesztiválra utazott, majd 2007-ben az Art Centre of Chicago-ba. Ugyancsak 2006-ban Li Zhenhua volt a 2006-os „Pekingi Nemzetközi Újmédia-művészeti Kiállítás és Szimpózium” ügyvezető producere, továbbá megalapította a pekingi L.A.B Kínai Médiaművészeti Archívumot (kiállítótér / kutatóközpont / archívum). 2007-ben Li Zhenhua volt a „Nemzetközi multimédia-művészeti labor és fórum” című szimpózium kurátora, amely a CIGE (Kínai Nemzetközi Galéria Kiállítás) részeként került megrendezésre. Ezzel egy időben a pekingi Arario Gallery-ben megrendezett „Fenntartható képzelet – Médiaművészet Kínában 1999-2007” című kiállítás kurátora és producere volt. A szimpózium és a kiállítás egyaránt a kínai és nemzetközi médiagyakorlat köré összpontosult. Jelenleg Li Zhenhua a pekingi Japan Foundation-nél a „Szép új világ – Kortárs japán vizuális kultúra” című kiállítás projektmenedzsere (www.beautifulnewworld.info). Emellett Li Zhenhua a NAMOC-ban [National Art Museum of China] megrendezésre kerülő 2008-as „Kínai nemzetközi újmédia-művészeti kiállítás és szimpózium” projektmenedzsere és producere (http://www.cinmae.org).
2007-ben a Leonardo Journal tanácsadója.
2007. november 1-jétől a Beijing Art Museum Of Imperial City új ügyvezető igazgatója.