Egy képzeletbeli közép-kelet-európai országban a Public Private Partnership (vagyis az elegáns PPP) nem szitokszó, nem az adófizetők vérét szívó újabb ravasz praktika, hanem gyümölcsöző együttműködés. A tőkeerős magánzók és a vékonypénzű állam között. A Kogart által megrendezett Múzeum Körút című kiállítás ilyesminek tűnik!
Egy szimbolikus jelentőségű közgyűjtemény újonnan felújított teremsorában, a Magyar Nemzeti Múzeumban a nem-állami Kogart Ház összehordott közel másfélszáz festményt a magyar klasszika százötven évéből. A képkölcsönzők között akad neves állami intézmény (a Nemzeti Galériától a vidéki kis múzeumokig) és számtalan magánszemély. Köztük természetesen Kovács Gábor, de hát ez az állami-privát együttműködés veleje: a kölcsönös haszon. S a Kogart Ház alapítója nem egyszerűen meglengeti képeit a múzeumi légkörben, feljebb tornázva az árukat, hanem kiteszi őket a műítész elfogulatlan tekintetének. Nagyméretű Markó Károly életképe például elsápad a remek környezetben. (Máskor viszont a Nemzeti Galériától nem várnánk olyan gyönyörködtető egzotikumot, mint Ligeti Antal karavános sivatagi tája.)
A válogatás színvonalas és közhelymentes. A történet a késő barokk udvari piktortól, Mányoki Ádámtól indul, hosszan elidőzik a tizenkilencedik századi biedermeier és akadémizmus háza táján, több időt szentelve a kispolgári idillnek, mint a nemzeti hősköltészetnek. Majd következik a napsütötte Nagybánya, a tarka avantgárd, a higgadt Római Iskola és az elvont szentendrei művésztelep. A válogatásban olyan féltve őrzött kincsek is szerepelnek, mint Csontváry jeruzsálemi panorámája, vagy Bortnyik vörös mozdonya Pécsről, esetleg a 220 millióért elárverezett Munkácsy vagy Kieselbach Tamás egyik „könyvborítója”, Ferenczy Károly keze alól. A művek kiválasztása néha esetlegesnek tűnik, de az összhatás üdítően színes. Jól mutat összezsúfolva a komor Nagy István és a pozőr Benczúr, a proletár Derkovits és a dekadens arisztokrata, Batthyány Gyula gróf, nem beszélve Scheiber Hugó és Vajda Lajos vagy Domanovszky Endre és Patkó Károly találkozásáról. Közgyűjteményeink ilyesféle protokoll-tárlatokkal szokták bombázni a nagyvilágot a nyári uborkaszezonban – egy képzeletbeli közép-kelet-európai országban.
Magyar Nemzeti Múzeum
2006. december 15.–2007. március 18.