Izgalmas konferenciát rendez január 15-én és
16-án a MODEM a hazai műbírálat lehetőségeiről olyan ismert szakemberek
részvételével, mint például Bordács Andrea, Készman József, Rieder Gábor, Tatai
Erzsébet vagy Wesselényi-Garay Andor. Az előadások mellett
kerekasztal-beszélgetés és rendhagyó tárlatvezetés is színesíti a programot.
A konferencia január 15-én 14 órakor kezdődik, az előadások és
viták nyilvánosak.
Programok:
Január 15., péntek – Levezető elnök: Gulyás Gábor
14 óra: megnyitó
14.15-kor: Nicola Trezzi: A flash art perspektívája
A 87 országban terjesztett, neves kortárs művészeti folyóirat amerikai főszerkesztője
előadásában a nemzetközi szcéna elmúlt éveinek meghatározó tendenciáiról
beszél.
15 óra: Tatai Erzsébet: A művészetkritikáról
Az előadás amellett sorakoztat fel érveket, hogy napjainkban újfajta
kritika alakul ki, mely más társadalomtudományok szempontjait is
felhasználva szituálja a megváltozott funkciójú művészetet és műveket.
15.30-kor: Fenyvesi Áron: Összecsúszó kritikafogalmak
Az előadó szerint az egyik legvirulensebb hazai diszkurzus a kritika negációja
mentén alakult ki. A kérdésfelvetés módja azonban felszámolja a kritika létét
tagadó saját pozícióját, ami pedig az ágensek identitás- és pozíciózavarának
egyik szimptomatikus jele.
16 óra: Bordács Andrea: Valóban nincs műkritika, avagy csak nem olvasunk? a
műkritika fogalma és típusai
Az előadás szerint nagy számban jelennek meg műkritikák, csak éppen
szerzőik sokszor nem ismerik egymás szövegét, s ezért jelenhet meg
problémaként a szakmai kritika hiánya.
16.30-kor: Tímár Katalin: A nyelvi fordulat előtt
Az előadás a Műértő című folyóiratban az elmúlt évben lezajlott
„vita” néhány szimptomatikus kérdésére reflektál úgy, hogy a magyar
művészeti kritika jelenlegi helyzetét az úgynevezett nyelvi fordulat
szempontjából igyekszik értelmezni.
17 óra: kávészünet
17.30-kor: kerekasztal-beszélgetés:
Topor Tünde (Artmagazin), Andrási Gábor (Műértő), Sinkovits Péter
(Új Művészet) és Szipőcs Krisztina (Balkon) részvételével a
hazai műbírálat lehetőségeiről.
19 óra: fogadás (földszint)
Január 16., szombat – Levezető elnök: Kukla Krisztián
10 óra: Valastyán Tamás: A reflexió öröme – műkritika ítélés és teremtés
között
Az előadás mindenekelőtt arra keres választ, hogy a műalkotás befogadási
aktusai milyen módon valósulhatnak meg a puszta ízlésítéletek szándékától
kezdve a mű bevégzésének vagy az abszolútumban történő feloldásának
fokozatán át egészen az újrateremtés végletes pozíciójáig.
10.30-kor: Bazsányi Sándor: Kép – leírás – szépirodalom
A képzőművészeti alkotásokat tárgyaló irodalmi szövegek rendelkeznek egyfajta
műkritikai tudatossággal, lévén maguk is műalkotások, és így óhatatlanul
párbeszédet vagy vitát folytatnak a leírás létező vagy fiktív tárgyaival. Az
előadás ilyen textusokat vesz gorcső alá.
11 óra: Szabó Levente: A kritika mint az építészeti gondolkodás lehetséges
médiuma
Az előadás mindenekelőtt arra keres választ, hogy mi a szerepe a kritikának az
építészet érthetőségében és közérthetőségében. Konkrét példához kapcsolódva
rákérdez az építészetkritika mediális határára is.
11.30-kor: Wesselényi-Garay Andor: Az építészet(i)kritika mediális kihívásai
A hazánkban megjelenő mintegy nyolcvan-száz építészeti tárgyú médium virulens
kritikai tevékenységet feltételezne, ám a valóság mást mutat. Az előadás
amellett érvel, hogy az építészetkritika ügye épphogy
„sajátszerűsége” okán pusztán „szakmai” irányból nem
orvosolható.
12 óra: ebéd
13.30-kor: Rieder Gábor: A kritikai szellem esete a középosztállyal
Az előadó arra hívja fel a figyelmet, hogy miközben az elmúlt években a
kortárs képzőművészetről szóló (posztmarxista) diskurzus egyik
kulcsfogalmává vált a „kritikai” jelző, az ideális társadalmi
közeg, a műkritikára szomjas középosztály mindenestül kimaradt a párbeszédből.
14 óra: Széplaky Gerda: műbírálat és prekoncepció
Milyen reflektálatlan prekoncepciók formálják a műbírálatot? Miért
homályosítják el nemritkán a teoretikus gondolkodás tisztánlátását a
kritikus saját, művészeten kívüli előítéletei? Az előadás ezekre a kérdésekre
egy konkrét példa révén keres válaszokat.
14.30-kor: Hornyik Sándor: a kritika mint festészet
Mit tud kezdeni a posztszocialista magyar műkritika a festészettel? Az
előadó egy konkrét példán át vizsgálja, miképpen lehet a művészet
maga is kritikai.
15 óra: kávészünet
15.30-kor: Készman József: „kritikus-e vagy?”
Az előadó a hazai képzőművészeti színtér csoportdinamikai szempontú
vizsgálatára vállalkozik, felvázolva azokat az összefüggéseket, amelyek
láthatatlan hálóként szövik át, s egyben erővonalként választják el egymást és
a változás lehetőségét a hazai artworld szereplőinek világán belül.
16 óra: Gulyás Gábor: Miért nincs magyar műkritika?
Az előadás alapkérdése: miért nem tölt be a hazai kritika olyan szerepet a
magyar képzőművészet világában, mint más művészeti ágak és diszciplínák
szférájában a műbírálat?
16.30-kor: Az egyetemi képzés perspektívái
Kerekasztal-beszélgetés egyetemi oktatók részvételével.
18 óra: Miképpen épül be a kritika a művészetbe?
Rendhagyó tárlatvezetés a Banánköztársaság című kiállításon.