A botránykép ismét botrányt okozott, ez alkalommal Avignonban váltott ki tiltakozást a vizeletbe mártott feszület giccses fényképe.
Negyvenöt évvel párizsi galériája megnyitása után Yvon Lambert, az egyik legnagyobb nemzetközi hírnévvel rendelkező kortárs francia galéria tulajdonosa befejezi műkereskedői tevékenységét.
Yvon Lambert 1966-ban úgy döntött, hogy a vence-i galériájában szerzett tapasztalatait Párizsban kamatoztatja tovább, így egy kis galériát nyitott a rue de l”Échaudé-ban. Kezdetben a harmincas évek franciaországi művészetével foglalkozott. (Első párizsi kiállításán a magyar Anton Prinner konstruktív alkotásait mutatta be.) Érdeklődése azután a kortársak felé fordult, és 1972-től napjainkig, az amerikai és európai művészeti élet olyan meghatározó jelentőségű alakjai szerepeltek galériájában, mint Sol LeWitt, Richard Long, Brice Marden, Robert Ryman, Cy Twombly, Daniel Buren, Christo, Gordon Matta-Clark, Dennis Oppenheim, Nan Goldin, Anselm Kiefer és még hosszan folytathatnánk a sort.
Lambert az évek során tekintélyes kortárs magángyűjteményt is létrehozott, aminek anyagából 2000-ben egy 18. századi avignoni magánpalotában nyilvánosan látogatható múzeum nyílt. Minden valószínűség szerint éppen ez a múzeum, illetve az a körül keletkezett botrány késztette Lambert arra, hogy műkereskedői minőségében kivonuljon a művészeti életből. Döntését ugyanis 10 nappal azután jelentette be, hogy gyűjteményének egyik darabját, Andres Serrano 1989-ben készült Piss Christjét egy szélsőséges katolikus szervezet tagjai tönkretették.
Az avignoni érsek blaszfémiára hivatkozva már korábban követelte a szóban forgó mű eltávolítását a Collection Lambert Hiszek a csodákban című, nemrég bezárt kiállításáról, és egy fundamentalista katolikus szervezet feljelentést is tett az ügyben, de a bíróság elutasította panaszukat. Április 17-én napszemüveges fiatalok egy csoportja bement a múzeumba, kalapáccsal szétverte Serrano felháborodást kiváltó fotóját, és súlyos károkat okozott a művész egy másik képében is. „Telefonhívásokkal üldöztek, 30 ezer e-mailt kaptam a fundamentalistáktól… Tudatlanság, intolerancia! A középkor tér vissza nagy léptekkel” – nyilatkozta a felháborodott és elkeseredett Lambert.
A szigorú katolikus neveltetésben részesült amerikai Andres Serranónak a Piss Christ miatt már keletkezése évében meggyűlt a baja a katolikusok egyházzal. Amerikában is betiltását követelték, és 1997-ben Ausztráliában meg is rongálta valaki. Tíz évvel később egy svéd galériában semmisítették meg Serrano több művét szélsőjobboldali aktivisták. Avignonban a történtek után sem távolították el az alkotásokat a kiállításról, hanem – ily módon is kifejezésre juttatva a művészi szabadság jogának védelmét – sérült állapotukban tárják a közönség elé.
Lambert 2003-ban New Yorkban megnyitott galériája hét évi sikeres működés után ez év decemberében bezárja kapuit; a párizsi galéria irányítását pedig a műkereskedő legközelebbi munkatársa, Olivier Bélot veszi át.