Amikor
az artportal VideoBio
sorozatának ideája 2009 májusában megszületett, az inspirációt az akkor már
létező amerikai és európai internetes galériák, múzeumok adták, amelyeknek
archívumai egyre több video-mű megtekintését teszik lehetővé a látogatók,
kutatók számára.
Arra gondoltunk, hogy a legteljesebb
magyar kortárs művészeti adatbázisként működő artportálon fellelhető, írott
szakmai életrajzok mellett, elsőként Magyarországon, felépítünk egy műveket is
bemutató, kortárs művészekkel készített interjúkra alapozott, havi
rendszerességgel bővülő, forrásértékű videó-életrajz archívumot. Eddig 9
VideoBio készült el, s számos, már felvett életinterjú várja gyorsan megtelő
winchestereken, hogy megszerkesztve, az illető művész eddigi munkásságát
bemutató álló- és mozgóképekkel, zenével gazdagítva videó életrajzzá váljon. Az
önálló műalkotásnak számító, nevemmel jegyzett VideoBiók két változatban
készülnek el. A teljes változat mintegy 40-45 perc hosszú, a teljes interjút, s
az illető művész teljes életművét tartalmazza. A teljes változat egy körülbelül
10 perc hosszúságú részlete, vagy sűrítménye kerül be a portál virtuális
múzeummá váló videó szekciójába, az általam írt rövid bevezetővel és a művész
írott szakmai életrajzára mutató linkkel kiegészítve. Korábban a közszolgálati
televízió készített hosszabb, alaposabb életrajzi műsorokat fontosnak ítélt
művészekről, de az utóbbi években egyre kevesebb hasonló műsor készül, az
artportal VideoBio sorozata tehát a vizualitásra egyre inkább ráhangolódó
korunkban mindenképpen hiánypótló, s gyűjteményünk az évek múlásával bizonyosan
egyre fontosabbá, értékesebbé válik. Örömmel vennénk, ha az artportált olvasó
művészek is felajánlanának videó műveket archívumunk számára.
Követendő példákat keresve rendszeresen
tanulmányozom az interneten működő virtuális múzeumokat, galériákat,
archívumokat. Az alábbiakban három, általam fontosnak talált ilyen vállalkozást
szeretnék bemutatni. A VideoBio sorozat készítőjeként különösen a videó
archívumok érdekelnek. Elsőként a 2001. szeptember 11-i New York-i
terrortámadás áldozatainak és hőseinek szentelt, Erik Troelsen által 2009
szeptemberében létesített Make
History nevű virtuális múzeumra szeretném felhívni olvasóink figyelmét. A
portál indulása óta körülbelül 1000 szemtanú, érintett adományozott több mint
3000 fényképet, videó felvételt, személyes történetet a gyűjteménynek. A
folyamatosan gyarapodó gyűjtemény a katasztrófa színhelyén épülő múzeum
kollekciójának része lesz majd.
Varsóban még alig kezdődött el a lengyel
zsidóság történetét bemutató, 2012-ben megnyíló múzeum építése, de már több mint
800 web használó jelentkezett a világ minden részéből, akik felajánlották, hogy
fényképekkel, filmekkel, hang- és videó felvételekkel gazdagítják a múzeum Virtual Shtetl
archívumát.
Tavaly februárban a Smithsonian American
Art Museum Luce Alapítvány központja
felhívást tett közzé az interneten. Arra kérték a web használókat, hogy
segítsenek kiválasztani a képeket, amelyek felkerülnek virtuális galériájuk, a Fill
the Gap digitális falaira. A Smithsonian virtuális galériájának létesítése
példamutató lépés, amely a Web 2.0 változó szerepére támaszkodva igyekszik a
múzeum kurátorainak körét a közönségigénynek megfelelően szélesíteni. Az
intézmény beindította a Smithsonian
Commons nevű technológiai fejlesztést, amely lehetővé fogja tenni, hogy a
virtuális galéria látogatói letölthessék, megoszthassák, remixelhessék, saját
web oldalaikra helyezhessék a múzeum hatalmas, köztulajdonban lévő
gyűjteményének darabjait.