Zabriskie Gallery, New York
Reuben Nakian szobrász (1897–1986) hosszú művészi karrierje a korai amerikai modernizmustól, a társadalmi realizmuson át az absztrakt expresszionizmusig ívelt és főleg a minimalizmus megjelenésének köszönhetően, jóval halála előtt visszasüllyedt az obszkuritásba. Arshile Gorky barátja volt, a híres Egan Galériában mutatta be munkáit, amelyek kezdetben figuratív művészek, mint például Gaston Lachaise, Paul Manship és John Flannagan hatását mutatták. Gyorsan elismert művésszé vált. Az 1930-as évek elején már Franklin D. Roosevelt elnök és kabinetje mellszobrainak elkészítésével bízták meg. Az 1950-es évektől fél-absztrakt szobrokat alkotott, nagyméretű, durva felületű bronzlemezekből, amelyeket állványzatok tartottak. Ezek a szobrok olyan közel kerülnek az absztrakt expresszionizmushoz, amennyire az amerikai szobrászat egyáltalán került: nem elég közel.
Mostani kiállítása válogatás kisméretű, klasszikus támákat feldolgozó terrakotta szobraiból. Teli vannak szexuális energiával és gyorsan végrehajtott szobrászati bravúrokkal, amelyek miatt Nakianra emlékezni érdemes. A Léda és a hattyú, Európa és a bika, Nimfa és kecskebak című szobrok Elie Nadelman hasonló témájú szobrainak hatását mutatják. Szex, gesztus és Görögország megszállottságuk Cy Twombly művészetét juttatja eszünkbe. A bennük rejlő lemondás és karikatúraszerű humor pedig de Kooning, Red Grooms, William King és Claes Oldenburg korai munkáira emlékeztetnek.