A nürnbergi születésű Kiki Smith az amerikai kortárs művészet egyik
nagyasszonya. Számos műfajban dolgozó, társadalmi problémákra érzékeny,
feminista művész. Pályáját a Colab csoport tagjaként, szobrászként
kezdte az 1970-es évek második felében. Az 1980-as években kezdett el
nyomatokat készíteni, több mint félszáz műve került azóta a New York-i
Museum of Modern Art állandó gyűjteményébe. Gyakran foglalkozik
katolikus, keresztény témákkal. Szűz galambbal című műve a kortárs Mária
ábrázolások legjobbjai közé tartozik. Mária Magdaléna című, szilikon
bronzból és edzett acélból készült, 1994-es szobra a feminista művészet
egyik legerősebb példája. Számos önarcképet és természeti témájú művet
alkotott. Érdekli a művész-könyvek készítése és az installációművészet
is.
Az utóbbi években érdeklődése az üvegművészet felé fordult. A New York-i Experimental Glass Workshopban és a Seattle-i Pilchuck Glass Schoolban sajátította el az üvegművesség mesterségbeli titkait. Bizonyos dolgokat egymaga is meg tud csinálni, de nem tartja magát a szakma mesterének. Ha segítségre van szüksége, a szakma legjobbjait alkalmazza művei kivitelezésére. Egyik első üvegműve több száz egymásba olvadó, 15-20 cm hosszúságú, öntött spermium-formából állt, amelyek mindegyikét kézzel alakította ki, hogy egyéniséget adjon nekik. A mű elkészítéséhez a szemüveg-lencse gyártásban használt, nagy tisztaságú Schott üveget használt. Több mint másfél évig dolgozott ezen a ma már a Los Angeles-i Museum of Contemporary Art tulajdonában lévő munkán, mert az üveg-spermiumok igen törékenyek voltak. Készített könnycseppeket, csillagokat, állatokat, portré szobrokat, emberi szerveket, testrészeket, vér- és vizeletnyomokat is üvegből. Sanpaku című, 1997-es, kisméretű szobrokból álló sorozata készítése során a murrini nevű, különleges technikai eljárással kísérletezett. Az egymásra olvasztott üvegrétegek keresztmetszete változatos képeket, formákat ad, amelyekből a művész a sanpakunak nevezett deformáció (a szem fehérjének egy darabja közvetlenül a kis méretű írisz alatt is látszik) jeleit mutató szempárokat állított össze. Nővére, Beatrice 1988-ban az AIDS szövődményeiben halt meg. Kiki Smith a Heute (Most) című, 2008-as szobrával állított emléket elhunyt nővérének: a gyalulatlan fenyőfa koporsóból üveg virágok (David Wills üvegművész munkái) nőnek ki. Három éve dolgozik a Zarándok című, 30 festett ólomüveg panelből álló, vallásos témájú művén. Az öntött panelek Franz Mayer müncheni üvegműves műhelyében készülnek, a művész közvetlenül az öntés után fest a még izzó üveglapokra. Nemrég fejeződött be a történelmi értékű New York-i Eldridge Street-i zsinagóga csaknem 20 millió dollárt felemésztő restaurálása. A zsinagóga keleti falának rózsaablakát Deborah Gans építész közreműködésével Kiki Smith tervezte. Ez az ablak az 1887-ben, kelet-európai bevándorlók számára épült templom belső terének egyik legfontosabb fókuszpontja. Az eredeti ólomüveg ablak az 1940-es években megsemmisült. Az ablaknyílást pénzhiány miatt üvegtéglákkal falazták be. A Kiki Smith által tervezett ablak középpontjában, a sárgából égkékbe átmenő háttér előtt lebegő Dávid csillagot kisebb, ötágú csillagok raja veszi körül.