J. L. Girodet (1767-1824) neoklasszikus vásznait Hollywood legújabb digitális trükkjeihez hasonló effektusokkal töltötte meg: fényoszlopok vetülnek az alvó juhászra, a juhász testének márványfehér görbéit alvó kutyája hátának és a légtéren átrepülő, flamenco táncos szerű kerub testének ívei visszhangozzák.
Az Atala temetése című szkeccs mozogni látszik a ragyogó kompozíciós érzékkel elhelyezett tusfoltok miatt. Egy apró olaj-tanulmány milliárdnyi színes pont segítségével megfestett csatajelenetet ábrázol, témájától eltekintve semmi sem különbözteti meg a száz évvel később született pointilista festményektől. A Girodet: Romantic Rebel című kiállításon fontos bizonyítékokat talál elméletére az a kutató, aki úgy gondolja, hogy a művészeti stílusok születése nem köthető konkrét időponthoz, hanem a folyamatosan változó korszellem lassú evolúciójának fokozatosan megjelenő eredménye.
(Metropolitan Museum of Art, New York, megtekinthető augusztus 27-ig)