Ősszel is turisták seregei csodálják Firenze reneszánszkori látványosságait. A Battistero északi kapuja fölé 1511-ben helyezték el Giovanfrancesco Rustici hármas szoborcsoportját. A Keresztelő Szent János prédikációját ábrázoló plasztikát Rustici Leonardo da Vincivel együtt készítette el.
A szobor 2006 és 2008 között alaposan restauráláson esett át, ez lett az apropója a Museo Nazionale del Bargello tárlatának, amelyre – öt évszázados távollét után – hazahozták a Louvre féltett kincsét, Leonardo Keresztelő Szent Jánost ábrázoló festményét. Európai és amerikai múzeumokból most először gyűjtötték össze Rustici munkásságát, hogy összevessék Leonardóéval. Rustici Firenzében született 1475-ben, ahol az il Magnificónak nevezett Lorenzo di Medici támogatását élvezte. Kezdetben Andrea del Verocchio és Benedetto da Maiano műhelyében tanult. Leonardo szomszédja lévén, egyhamar szövetségesévé és munkatársává is vált, miközben baráti kapcsolatokat ápolt – többek között – Andrea del Sartóval és Benvenuto Cellinivel. (Sőt, dolgozott is a műhelyeikben.)
További sorsa is hasonló módon alakult Leonardóéval: a fontainebleaui iskolát támogató I. Ferenc francia uralkodó meghívását elfogadva, 1528-ban Párizsba költözött. (1554-ben Tours városában hunyt el.) Miután a szélrózsa minden irányába szétszóródott műveit összeszedték, bronz öntvényei, márvány faragásai, terrakotta szobrai, festményei és egyéb – kisebb-nagyobb – reliefjei vagy plasztikái alapján még több és meglepőbb hasonlóságot sikerült kimutatni Rustici valamint Leonardo témaválasztásai és formai megoldásai között.
A kiállítás plakátja szellemesen kombinálja Rustici két és fél méteres, szakállas bronz szentjének jellegzetes, ég felé mutató jobbját Leonardo méteresnél is kisebb olaj-fa festményéről ismert lányos arcú János hasonló gesztusával. De a prédikáló szobor-triptichon szívére tett kezű levita-mellékalakját is méltán állítják párba Leonardo turbános-drapériás férfifigurájának rajzvázlatával (a londoni Royal Library tulajdonából). A farizeus viszont inkább emlékeztet Michelangelo Mózesének bozontosan markáns üstökére. Rustici égetett agyag Európa elrablása Filippino Lippi szénrajzának „ikertestvére” és utóbbi fülkében álló, festett Keresztelő Szent Jánosa is azonos pózba helyezkedett Rustici egyik kisplasztikai változatával.
A tanulságos kiállításon „összehozták” Rustici méteres bronz Fontainebleaui Madonnáját Donatello agyagból mintázott és teljesen azonos méretű, gyermekét babusgató Máriájával, akárcsak a – megtévesztésig hasonló reneszánsz keretbe foglalt – hófehér márványból faragott, úgynevezett Fontebuoni Madonnáját Verocchiónak a Madonna di Santa Maria Nuova számára készített terrakotta reliefjével. A térben és időben lehető legtávolabbi hasonlat a Rustici-féle Léda és a hattyú arasznyi mázas kerámiája illetve az ókori Rómából régészeti feltárások nyomán előkerült parányi onix kámea. A magyar kulturális turista „honfiúi keblét” viszont az duzzasztja Firenzében leginkább, hogy Rustici Szent György és a sárkány küzdelmét megörökítő, fél méter szélességű márvány táblájának „feladója” a mi Szépművészeti Múzeumunk…
Museo Nazionale del Bargello, Firenze
2010. szeptember 10. – 2011. január 10.