Courbet-tól Matisse-ig címmel, június 12-ig látható Le Havre-ban az a több mint kétszáz műből álló gyűjtemény, amellyel a közelmúltban gazdagodott a Musée Malraux.A nagylelkű adományozó, Hélène Senn-Foulds, aki mindeddig megőrizte a nagyapjától, Olivier Senn-től örökölt gyűjteményt, úgy döntött, hogy azt a Le Havre-i múzeumnak ajándékozza. Olivier Senn ugyanis ebben a városban született 1864-ben, és itt hozta létre 1906-ban a festőket, szobrászokat, zenészeket, építészeket, irodalmárokat és művészetkedvelőket egyesítő Circle de l’Art Moderne-t (Modern Művészet Köre). Közeli kapcsolatban volt Georges Braque-kal, Raoul Dufy-vel és Othon Friesz-szel, de személyesen ismerte Henri Matisse-t, André Derain-t és Van Dongent is. Gyűjteményét 1900-ban, a mostani kiállításon is látható három Pissarro-tájképpel és egy kis Renoir-festménnyel, a Femme vue de dos-val (Nő háttal) alapozta meg, és a gyűjtést a harmincas évek végéig folytatta. Az idők során az impresszionizmus és fauvizmus legszebb alkotásainak, Sisley, Monet, Renoir, Guillaumin, Derain, Matisse, Marquet festményeinek, és a Nabikat képviselő Sérusier, Bonnard, Vuillard képeinek jutott birtokába.
A zömében tájképeket ábrázoló, 71 festményt, 129 akvarellt, pasztelt, rajzot és 5 szobrot magában foglaló Senn-gyűjtemény alkotói közt találjuk a már említetteken kívül, Eugène Delacroix-t, Félix Vallotont, Henri-Edmond Cross-t, J.B. Jonkindet, Edgar Degas-t, Gustave Courbet-t, Eugène Boudin-t, Whistlert és Pompont. Amint a felsoroltakból is kiderül, Olivier Senn olyan gyűjteményt hozott létre, amivel kevés múzeum dicsekedhet, annál is inkább, mivel e nagy nevekhez jó érzékkel kiválasztott, kíváló művek tartoznak.
Le Havre, amely a XX. század elején a festők szívesen látogatott kikötővárosa volt, igen szerencsésnek mondhatja magát, hiszen ajándékozás révén jutott Eugène Boudinnek, az impresszionizmus egyik előfutárának számos festményéhez, 1936-ban egy gazdag Le Havre-i polgár, Charles-Auguste Marande hagyta a városra – többek között Van Dongen, Gauguin, Monet, Renoir képeit tartalmazó – értékes gyűjteményét, 1963-ban pedig Raoul Dufy hetven alkotását kapta örökül a festő özvegyétől. A Senn-gyűjteménnyel a Musée Malraux a XIX-ik század végéről és a XX. század elejéről származó művek egyik leggazdagabb francia múzeumává vált.
Végül hadd bízzunk az olvasóra egy bizalmas információt: az adományozó Hélène Senn-Foulds-nak, aki maga is gyűjtő, remek Rozsda Endre-képeit láthattuk 1998-ban Budapesten, a Műcsarnokban.