Hantai Simon egykori galériása és mentora, a 2006-ban elhunyt Jean
Fournier emlékére a galéria jelenlegi igazgatója, Jean-Marie Bonnet a
festő Tanulmány egy falhoz sorozatának egyik darabját odaajándékozta a
Le Cateau-Cambrésis-i Matisse Múzemnak. Hantai a hatvanas évek végén egy
24×3 méteres falikép elkészítésére kapott felkérést a szintén magyar
származású neves építésztől, Pierre Vagótól. Mivel a monumentális
alkotás a trappes-i Henri Matisse gimnázium külső falának diszítését
volt hivatott szolgálni, az időjárás viszontagságainak ellenálló
technikát kellett alkalmaznia.
Hantai a szitanyomatot választotta, amit egy különleges kezelésű vászonra nyomtattak. A több mint harminc darabból álló tanulmány-sorozat egy részét 1970-ben kiállították a Musée d”Art Moderne de la Ville de Paris-ban és néhány darab a Musée des Art décoratifs homlokzatára is felkerült. Ez utóbbi nagy segítséget jelentett Hantainak a valódi méretben történő megvalósítás apróbb részleteinek kidolgozásához, finomításához.
Jean Fourniert annyira megragadta a még csak előtanulmány formájában létező mű, hogy arra kérte Hantait, készítsen egy kiegészítő darabot személyes gyűjteménye számára, amely azután Fournier kertjében talált otthonra. A monumentális, dekoratív alkotásban Hantai épp azokra a problémákra igyekezett választ találni, amire Matisse is a Szergej Scsukin által megrendelt falikép, a Tánc vagy a vence-i kápolna üvegablakainak elkészítése során: figyelembe kell-e venni az alkotómunkánál, hogy a mű privát vagy nyilvános közegbe kerül? Hogyan lehet egy adott helyhez, annak adottságaihoz úgy alkalmazkodni, hogy a művész közben hű maradjon saját alapelveihez? Ezért is simul az egyebek mellett gazdag Matisse-anyaggal is rendelkező gyűjteménybe Hantainak ez a műve. A múzeumnak helyet adó Fénelon Palota bejárati homlokzatára került alkotás a közelében álló Giacometti-szoborban, a Grande Femme-ban és Norman Dilworthnak az ide készített konstruktív plasztikájában is rokonszellemű társaságra talált.
Belépve az épületbe, egy másik magyar származású festő, Bér János alkotásait tekintheti meg a közönség. Az időszakos kiállítás az 1957 óta Franciaországban élő művésznek a nyolcvanas évektől napjainkig terjedő időszakban készült alkotásait mutatja be, végigkísérve azokat a legfontosabb állomásokat, amelyek festészetének jelenlegi kifejezőformájához vezették. A tárlaton megtekinthető Sarkanyu Illés Bér Jánosról készített 52 perces portréfilmje is.
Musée Matisse, Le Cateau Cambresis
2010. június 27. – 2010. szeptember 19.