A francia szimbolizmus kiemelkedő képviselője, Gustave Moreau művészetét bemutató tárlat a művész több mint 160 alkotását vonultatja fel. A Szépművészeti Múzeum szervezésében és önálló válogatással megvalósuló kiállítás a közvélemény előtt jórészt ismeretlen oldaláról mutatja be a festőt.
Gustave Moreau-t (1826-1898), a francia és a nemzetközi szimbolizmus egyik elindítóját, az őt nagyra értékelő kortársak és az utókor sokáig a Szalon kiállításokon lelkes visszhanggal kísért bemutatkozásai, pompás gazdagsággal ábrázolt, impozáns mitológiai jelenetei alapján ítélték meg. 1880-ban, sikereinek csúcsán azonban Moreau teljesen hátat fordított a közszereplésnek, és műtermi magányába visszahúzódva folytatta kísérleteit. E szabad fantáziával megalkotott, erős színvilágú, heves gesztusokkal festett kompozíciók olykor az absztrakció határáig jutnak. Ekkor készült alkotásai rejtve maradtak a külvilág elől, és csak több mint fél évszázaddal a művész halála után fedezte fel őket a szakmai publikum, és ismerte meg a közönség.
A Szépművészeti Múzeumban látható kiállítás a párizsi Gustave Moreau Múzeummal együttműködésben jött létre. A művek – egy kivételével – a művész műteremlakásából kialakított múzeum gyűjteményéből érkeztek Budapestre. A Musée d’Orsay hozzájárulása révén ezek sorát egészíti ki a festő munkásságának egyik korai főműve, az 1866-ban kiállított Orpheusz.
A kiállítás kurátora (Tóth Ferenc) Moreau festészetének újszerűségét, a modern művészet előfutáraként betöltött szerepét kívánja hangsúlyozni. A válogatás a festő legkedveltebb mitológiai, illetve mitikus alakjai (Orpheusz, Prométheusz, Herkules, Jupiter, Léda, Salome, Egyszarvú) köré szerveződik. Az életműben kiemelkedő fontosságú művekhez kapcsolódó kisebb festményeken, tanulmányokon, rajzokon és akvarelleken keresztül válik érzékletessé, hogy az újabb és újabb variációk kialakítása során hogyan jut érvényre a művész szabad alkotói fantáziája és technikai leleményessége.
2009. február 19.–május 3.
Szépművészeti Múzeum